ماه‌نورد ناسا با هوش مصنوعی اکتشاف ماه را متحول می‌کند

با نزدیک شدن به پرتاب دومین ماموریت آرتمیس ناسا، این آژانس فضایی به دنبال استفاده از فناوری هوش مصنوعی در این ماموریت است. در همین راستا ماه‌نورد وایپر ناسا مجهز به هوش مصنوعی بوده و فناوری مورد استفاده در آن پیچیدگی‌ها و عدم قطعیت‌های یک ماموریت را در یک محیط چالش‌برانگیز، هدایت می‌کند.

محوریت اصلی قابلیت‌های هوش مصنوعی «کاوشگر تحقیقاتی کشف مواد فرّار» (VIPER سرواژه Volatiles Investigating Polar Exploration Rover)، سامانه شرپا (SHERPA سرواژه System Health Enabled Real-time Planning Advisor) است. این ابزار با ارائه ویژگی‌های مسیر و ارزیابی خطرات از طریق شبیه‌سازی‌های گسترده، به دانشمندان ناسا در تصمیم‌گیری کمک می‌کند. مشارکت شرپا در برنامه‌ریزی ماموریت صد روزه ماه‌نورد در اطراف قطب جنوبی ماه بسیار حیاتی است و از حرکت ایمن و موثر وایپر اطمینان حاصل می‌کند.

ماه‌نورد وایپر

ماموریت وایپر شامل توقف‌های متعدد در ایستگاه‌هایی است که به دلیل ظرفیت آن‌ها برای کمک به درک توزیع آب ماه و تکامل مواد فرار ماه انتخاب شده‌اند. شرپا به وایپر کمک می‌کند مکان‌های امن را در طول زمان قطع ارتباط با زمین پیدا کند.

ماه‌نورد وایپر

علاوه بر ناوبری، وایپر از برنامه‌ریزی محدودیت زمانی، یک زیرشاخه هوش مصنوعی، برای مدیریت فعالیت‌های خود در چارچوب زمانی ماموریت استفاده می‌کند.

منبع space