چند هزار ماهواره تا پایان این دهه به فضا پرتاب خواهند شد؟

0 85

یک گزارش جدید پیش‌بینی می‌کند حدود ۲۰ هزار ماهواره جدید تا پایان این دهه به فضا پرتاب خواهند شد. این پیش‌بینی در مقایسه با سایر پیش‌بینی‌ها محافظه‌کارانه‌تر است. تحلیل موسسه آمریکایی کوئلتی اسپیس برای واقع‌گرایی بیشتر به پیش‌بینی‌های تقاضای ماهواره‌ای، بر پروژه‌های ماهواره‌ای متمرکز شد که حمایت مالی می‌شوند و احتمالا بقا خواهند داشت.

اگر تمام ماموریت‌های برنامه‌ریزی‌شده توسط ۳۵۰ منظومه ماهواره‌ای تجاری و دولتی که توسط موسسه کوئلتی اسپیس (Quilty Space) تجزیه‌وتحلیل شده‌اند به مدار برسند، در مجموع ۴۷۸ هزار ماهواره تا سال ۲۰۳۰ قرار است به فضا بروند. Quilty Space با در نظر گرفتن ملاحظات احتمالی واقع‌بینانه و سختگیرانه تخمین می‌زند که احتمالا حدود ۲۰ هزار ماهواره به مدار می‌رسند.

این در حالی است که سایر سازمان‌ها اعداد بسیار بزرگ‌تری را پیش‌بینی کرده‌اند. به طور مثال دیوان محاسبات دولتی (Government Accountability Office) آمریکا پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵۰ هزار ماهواره به فضا پرتاب خواهد شد. شرکت بین‌المللی مطالعاتی یوروکنسالت (Euroconsult) نیز پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۳۰ به طور متوسط سالانه حدود ۱۷۰۰ ماهواره پرتاب شود.

طبق گزارش Quilty Space شرکت اسپیس‌ایکس تا نوامبر بیش از ۵۴۰۰ ماهواره را به فضا پرتاب کرده است و با منظومه ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) سنگین‌ترین محرک تقاضای جدید است.

رشد بازار ماهواره‌ها

به گفته Quilty Space شاخص‌های مثبتی برای رشد پایدار در صنعت فضایی وجود دارد؛ به‌ویژه با توجه به ابر منظومه ماهواره‌ای پهن‌باند مدار پایین زمین که حدود ۸۵ درصد از کل تقاضای ماهواره‌ها در بازارهای غربی را تشکیل می‌دهند. با این حال انتظار می‌رود که مشکل تامین مالی باعث کاهش تقاضای کوتاه‌مدت از سوی سازمان‌های تازه‌ تاسیس شود.

ماهواره‌ها

تقاضای ماهواره همچنین توسط منظومه‌های ماهواره‌ای دولتی نیز تامین می‌شود. در این گزارش آمده است: «فعالیت‌های فضایی دولت در حال افزایش است. این امر به دلیل دسترسی کم‌هزینه به فضا، افزایش برنامه‌های ملی برای ترویج سرمایه‌گذاری و نوآوری در فضا و به رسمیت شناختن فضا به‌ عنوان یک حوزه جنگی حیاتی است.»

منبع spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76492
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها