پرتاب ۲۳ ماهواره در نوزدهمین ماموریت اسپیس‌ایکس

0 46

صبح ۲دی ۲۳ ماهواره اینترنتی استارلینک سوار بر حامل فضایی فالکون ۹ اسپیس‌ایکس از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب شد.

این نوزدهمین ماموریت موفقیت‌آمیز فالکون ۹ (SpaceX) به شمار می‌رود که همانطور که برنامه‌ریزی شده بود، حدود ۸.۵ دقیقه پس از پرتاب روی کشتی بدون سرنشینی در اقیانوس اطلس در سواحل فلوریدا فرود آمد. ماهواره‌های استارلینک (Starlink) نیز با موفقیت در مدار لئو مستقر شدند.

شرکت اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۳ بیش از ۹۰ ماموریت مداری انجام داده که بیشتر آن‌ها به ساخت ابر منظومه ماهواره‌ای پهن باند استارلینک اختصاص یافته است. این ابر منظومه ماهواره‌ای در حال حاضر بیش از  ۵۲۰۰ ماهواره عملیاتی دارد.

حامل فضایی فالکون ۹

فالکون-۹ یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای با قابلیت بازگشت‌پذیری بوده که طول کلی آن ۷۰ متر و قطر هر دو مرحله‌اش ۳.۷ متر است. این ماهواره‌بر که هر بار پرتاب آن ۵۰ میلیون دلار هزینه دربردارد، حدود ۵۵۰ تن وزن داشته و قادر به انتقال حدود ۲۳ تن محموله به مدار پایین زمین است. سوخت حامل فضایی فالکون-۹ از نفت سفید اصلاح‌شده (RP-1) و اکسیژن مایع بوده و اولین بار در مه۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد.

اسپیس‌ایکس اولین ماهواره ساخت ارمنستان را به فضا می‌برد
حامل فضایی فالکون-۹ اسپیس‌ایکس

حامل‌های فضایی تا پیش از ساخت فالکون-۹ هیچکدام قابلیت استفاده مجدد را نداشتند. بوستر این حامل‌ها تنها یک بار می‌توانند محموله را به فضا بفرستند و پس از آن هنگام بازگشت به زمین از بین می‌روند.

منبع tasnim
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76465
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها