چگونه منظومه‌های ماهواره‌ای شرکت‌های کوچک می‌توانند سودآور باشند؟

0 48

شرکت‌های کوچک ماهواره‌ای در رقابت با شرکت‌های بزرگ قصد دارند کاربردهای خاصی از منظومه‌های ماهواره‌ای را ارائه دهند. آن‌ها همچنین از طریق به اشتراک‌گذاری داده‌ها به منظور ارائه خدمات سنجش از دور ارزان، ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید: منظومه ماهواره‌ای استارلینک اسپیس‌ایکس

طبق تخمین شرکت بین‌المللی یورو کانسالت (Euroconsult) بازار مذکور در دهه آینده ۶ درصد در سال رشد خواهد کرد و مجموعه‌ای از فرصت های جدید در مدیریت بلایا، محیط زیست و انرژی ایجاد می‌کنند. با کاهش هزینه‌های سخت‌افزار و پرتاب، تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های نسبتا کوچک می‌توانند ماموریت‌های رصد زمین هدفمند را به خریداران بیشتری ارائه دهند.

داده‌های ماهواره‌های تخصصی و ارزان

شرکت انگلیسی اپن کازمس (Open Cosmos) و شرکت آمریکایی EOS Data Analytics (اختصارا EOSDA) از منظومه‌های ماهواره‌های کوچک برای ارائه داده‌های تخصصی رصد زمین استفاده می‌کنند که منجر به کاهش هزینه‌های خدمات سنجش از دور می‌شود.

داده‌های ماهواره‌های تخصصی و ارزان
منظومه ماهواره‌ای

در همین راستا ماهواره اپتیکال رصد زمین EOS SAT-1 شرکت EOSDA برای نظارت بر زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود. منظومه ماهواره‌ای EOS SAT، اولین منظومه ماهواره‌ای متمرکز بر کشاورزی در میان شرکت‌هایی است که از فناوری‌های سنجش از دور استفاده می‌کنند. اپن کازمس نیز به مشتریان خود مانند آژانس مدیریت کشاورزی و شیلات اندلس (AGAPA) اسپانیا، یک پلتفرم اشتراک‌گذاری داده ارائه می‌دهد.

ماهواره‌های تخصصی و مقرون به صرفه برای اکتشافات و ایجاد فرصت‌های جدید برای کسب‌وکارها و سازمان‌های دولتی مناسبند. به عنوان مثال، شرکت کانادایی GHGSat مجموعه‌ای متشکل از دوازده ماهواره شناسایی متان، در سال ۲۰۲۱ متوجه انتشار قابل توجهی متان بیش از مقدار معین اتحادیه اروپا از دو محل دفن زباله در اسپانیا شد. چنین کاربردی مشتریانی را از صنایع بیمه و سرمایه‌گذاری جذب می‌کند؛ زیرا آن‌ها را قادر می‌سازد بر تخلفات مشتریان یا شرکت‌هایی که ممکن است در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند نظارت داشته باشند.

همچنین شرکت‌هایی از جمله GHGSat و EOSDA مجموعه داده‌های اختصاصی خود را با مجموعه داده‌های رایگان مانند ماهواره سنتینل-۲ (Sentinel-2) آژانس فضایی اروپا (ESA) و لندست-۸ (Landsat-8) آمریکا ترکیب می‌کنند. سرهی میشچنکو (Serhii Mischchenko)، سخنگوی EOSDA، می‌گوید: «هدف ما دستیابی به زمان‌های بازبینی مکرر و قابلیت‌های تجزیه‌وتحلیل برای همه حوزه‌های مورد علاقه مشتریان است.»

مزیت دیگر اپراتورهای ماهواره‌ای کوچک این است که آن‌ها فقط به سرمایه‌گذاری‌های نسبتا کوچک نیاز دارند. آن‌ها می‌توانند داده‌هایی را که جمع‌آوری می‌کنند به قیمت ارزان بفروشند و مشاهدات هدفمند را به خریداران ارائه دهند.

منبع ieee wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76319
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها