ماهواره‌ها از شیوع ملخ‌ها جلوگیری می‌کنند

0 42

محققان مرکز هوافضای آلمان روش‌هایی را برای شناسایی سریع‌ شیوع ملخ و اقدام علیه آن‌ها توسعه داده‌اند که تصاویر ماهواره‌ای رصد زمین نقشی اساسی در آن ایفا می‌کنند. این تصاویر امکان تشخیص زودهنگام پارامترهای محیطی را فراهم می‌کند که منجر به افزایش حشرات می‌شود. ملخ‌ها می‌توانند محصولات را از بین ببرند و معیشت مردم را تهدید کنند.

در همین رابطه بخوانید: دانلود تصاویر ماهواره‌ای با کیفیت

به گفته محققان مرکز رصد زمین (EOC سرواژه Earth Observation Center) مرکز هوافضای آلمان (DLR) شرایط خاصی برای رشد ملخ‌ها مانند دما، بارندگی، رطوبت خاک، تراکم و نوع پوشش گیاهی مهم هستند. با استفاده از تصاویر رصد زمین، می‌توان این پارامترها را ثبت کرد و دریافت آیا ناحیه‌ای شرایط ایده‌آل برای ملخ‌ها را دارد یا خیر. محققان EOC برای این منظور از انواع ماهواره‌ها مانند ماهواره‌های برنامه کوپرنیک (Copernicus Programme) استفاده می‌کنند.

مقابله با هجوم حشرات با ماهواره‌ها

محققان این پروژه که لوکاست-تک (Locust-Tec) نام دارد با استفاده از این داده‌ها ابتدا مناطقی را تعیین کردند که ملخ ایتالیایی و مراکشی می‌توانند در آن تکثیر شوند. پژوهشگران پس از ارزیابی داده‌های ماهواره‌ای، برای تجزیه‌وتحلیل بیشتر از یک پهپاد بر فراز این مناطق استفاده کردند. دوربین چند طیفی آن برای مشاهده جزئیات بیشتر منطقه استفاده شد.

مقابله با هجوم حشرات با ماهواره‌ها
مقابله با هجوم حشرات با ماهواره‌ها

کارشناسان مشاهدات خود را شامل اندازه‌گیری اندازه مناطق آسیب‌دیده، گونه‌های ملخ موجود و مرحله رشد و تعداد ملخ در هر متر مربع در یک اپلیکیشن وارد کردند. این اپلیکیشن کار کارشناسان را تسهیل می‌کند و می‌تواند نتایج را مستقیما در قالب دیجیتال به تصمیم‌گیرندگان منتقل کند. این امر زمان شروع اقدامات متقابل را کاهش می‌دهد. همچنین به مقامات محلی در مراحل اولیه هشدار داده می‌شود که حضور ملخ‌ها ممکن است به یک شیوع تبدیل شود.

تمام داده‌های به‌دست‌آمده از طریق رصد زمین، متخصصان در محل، برنامه و پهپاد در یک سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) جمع و روی نقشه‌ها نمایش داده می‌شوند.

منبع seeddaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76489
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها