گسترش ماهواره‌های کوچک در کشورهای در حال توسعه

0 45

کمیته پژوهش فضایی از راه‌اندازی برنامه ظرفیت‌سازی جدید اسمال ستس خبر داد و از موسسه‌ها و دانشگاه‌های کشورهای در حال توسعه و علاقمند به توسعه ماهواره‌های کوچک دعوت می‌کند تا به این پروژه بپیوندند.

انتظار می‌رود این برنامه شامل یک کارگاه آموزشی یک هفته‌ای باشد که یک موسسه منتخب تیمی از دانشجویان در رشته‌های مهندسی، فیزیک، علوم کامپیوتر یا علوم مرتبط را برای آموزش اولیه به مرکز مربوطه می‌فرستد. دانشجویان پس از بازگشت به موسسه اصلی خود کار مشترکی را شامل ایجاد یا توسعه یک آزمایشگاه محلی در موسسه دانشجویان در راستای توسعه یک ماهواره انجام خواهند داد.

توافق اولیه با مراکز شبکه اینسپایر (INSPIRE) انجام می‌شود، اما سایر موسسه‌های علاقمند به ایفای نقش به عنوان مربی و همکاری‌های طولانی مدت نیز می‌توانند مشارکت داشته باشند. کلیه هزینه‌های مربوط به اقامت دانشجویان در کارگاه اولیه، از جمله کمک هزینه سفر، توسط کمیته پژوهش فضایی (Committee on Space Research اختصارا COSPAR) پوشش داده خواهد شد.

برنامه ظرفیت‌سازی COSPAR

اسمال ستس (Small Sats) مکمل کارگاه‌های ظرفیت‌سازی (CBW سرواژه Capacity Building Workshops) COSPAR است که در سال ۲۰۰۱ راه‌اندازی شد؛ تقریبا سه CBW در سال برگزار می‌شود. هدف اصلی این برنامه تشویق به استفاده از داده‌های فضایی توسط دانشمندان کشورهای در حال توسعه است. هدف این کارگاه‌ها نیز ارائه آموزش عملی کاربردی در استفاده از این آرشیو داده‌ها بوده تا شرکت‌کنندگان بتوانند پس از بازگشت به موسسه خود کیفیت پژوهش خود را بهبود بخشند.

برنامه ظرفیت‌سازی COSPAR
ماهواره‌های کوچک

مدرسین حداقل توصیه‌های فنی را به شرکت‌کنندگان پس از بازگشت به خانه ارائه می‌دهند و حتی می‌توانند پروژه‌های تحقیقاتی مشترکی را انجام دهند.

تاکنون بیش از ۱۲۰۰ محقق و دانشجو از ۷۰ کشور جهان از CBW بهره‌مند شده‌اند. لیست کارگاه‌های گذشته و آینده را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76408
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها