گام دیگر پیشتازان فضا برای پیروزی در رقابت بازگشت نمونه از مریخ

0 39

دانشمندان چینی یک مدل عددی جدید برای شبیه‌سازی محیط جوی مریخ ایجاد کرده‌اند که پشتیبانی تحقیقاتی را برای آماده‌سازی ماموریت بازگشت نمونه از مریخ ارائه می‌دهد. چین در حال برنامه‌ریزی برای اعزام ماموریت‌های سرنشین‌دار به مریخ در دهه آینده است و در همین راستا قصد دارد نمونه‌های خاک و سنگ مریخ را به زمین برگرداند. این کار قرار است تقریبا دو سال قبل از بازگشت نمونه مریخی ناسا و آژانس فضایی اروپا انجام شود.

با تعداد فزاینده‌ کشورهایی که ماموریت‌هایی را به مریخ می‌فرستند، نیاز به مدل‌سازی آب و هوا بسیار مهم‌تر شده است. گرد و غبار و آب‌وهوا می توانند تاثیر قابل توجهی در مرحله ورود، فرود و بازگشت ماموریت‌ها داشته باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند بر عملیات سطح، پنل‌های خورشیدی، ارتباطات و ابزار حساس تاثیر بگذارند.

به گفته وانگ بین (Wang Bin)، از آکادمی علوم چین (CAS)، از مدل باز جهانی اتمسفر سیاره مریخ (معروف به GoMars) می‌توان برای شبیه‌سازی فعالیت گرد و غبار قبل و بعد از خاموشی مریخ‌نورد استفاده کرد؛ GoMars قادر خواهد بود داده‌های محیط جوی را برای تجزیه‌و‌تحلیل علل احتمالی خاموشی ارائه دهد. این مدل می‌تواند دمای منطقه فرود را شبیه‌سازی کند و دانشمندان قادر خواهند بود از این داده‌ها برای طراحی موادی جهت ساخت مریخ‌نوردهای مقاوم در برابر سرمای شدید استفاده کنند.

از آنجایی که داده‌های رصدی برای مریخ کم است، این مدل برای شبیه‌سازی واقعیت مجازی نیز کاربرد دارد که در هنگام آماده‌سازی ماموریت برای سیاره‌های دور ضروری است. این امر به آن‌ها کمک می‌کند وسایل نقلیه را طراحی نموده و مکان‌های فرود مناسب را انتخاب کنند.

ماموریت چین برای بازگشت نمونه از مریخ

ماموریت مذکور سومین ماموریت در برنامه تیانون (Tianwen) اداره ملی فضایی چین (CNSA) است. تیانون-۳ شامل یک جفت پرتاب در سال ۲۰۲۸ خواهد بود که نمونه‌ها را در جولای۲۰۳۱ به زمین باز می‌گرداند.

ماموریت چین برای بازگشت نمونه از مریخ
ماموریت چین در مریخ

دلیل فشردگی برنامه چین نسبت به ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) این است که پکن قصد دارد طی یک فرآیند ساده‌تر نمونه سنگ‌های مریخ را گردآوری کند. سازمان ملی فضایی چین قبلا نشان داده بود که به فناوری سفر به مریخ و پیاده‌سازی کاوشگر در سطح این سیاره دست یافته است، ولی انتقال نمونه به زمین به گام‌های بیشتری نیاز دارد. نمونه‌ها باید از طریق یک وسیله بالارونده به فضاپیمایی در مدار مریخ تحویل داده شوند تا به سمت زمین رفته و کپسول نمونه‌ها را در جو زمین رها کند.

دانشمندان می‌توانند نمونه‌های به دست‌آمده از مریخ را در آزمایشگاه‌های پیشرفته زمینی بررسی کنند و دریابند که آیا واقعا حیات در مریخ وجود دارد یا خیر.

منبع techchina
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76228
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها