تکرار وعده‌های دولتی‌ها درباره توسعه فضایی

0 167

سخنگوی دولت، اعلام کرد در پایان برنامه ۱۰ ساله فضایی یعنی در سال ۱۴۱۰ به قطب منطقه‌ای ارائه خدمات فضایی به ویژه در حوزه ارائه خدمات پرتاب تبدیل خواهد شد. در همین راستا پایگاه فضایی چابهار، به پایگاهی برای انجام پرتاب‌های بین‌المللی تبدیل خواهد شد.

در همین رابطه بخوانید: دوره آموزشی آشنایی با صنعت فضایی ایران و جهان

پایگاه فضایی چابهار نام پایگاه ملی پرتاب ماهواره ایران است که خبر شروع طرح مطالعاتی آن را حمید فاضلی، سرپرست سازمان فضایی ایران، برای اولین بار در روز ملی فناوری فضایی سال ۹۰ اعلام کرد. بدین ترتیب وعده ساخت این پایگاه، آن را به یک طرح ۲۰ ساله مبدل می‌کند که تا کنون البته بعد از ۱۰ سال پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

یکی از دلایل ایجاد پایگاه ملی فضایی در این منطقه نزدیک بودن این منطقه به اقیانوس هند و کم‌جمعیت بودن آن است. ضمن آنکه به لحاظ جغرافیایی موقعیت بهینه‌ای برای پرتاب‌های فضایی ایجاد می‌کند. بر اساس مصوبات شورای عالی فضایی، مدیریت کلان این پایگاه بر عهده سازمان فضایی است.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، می‌گوید: «شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی نیز در این برنامه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و نقش‌های مختلفی در سرتاسر این برنامه برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، به‌ طوری که هر جایی که توانمندی لازم در شرکت‌های دانش‌ بنیان در حوزه‌های توسعه فناوری و یا ارائه خدمات وجود دارد، اولویت در استفاده از ظرفیت این بخش است؛ البته تحقق این اقدام نیازمند حمایت جدی دولت است.»

بنا بر ادعای بهادری جهرمی اجرای این برنامه راهبردی می‌تواند عقب‌ماندگی‌های سالیان اخیر در حوزه فضایی را تا حد خوبی جبران کند.

منتقدان برنامه فضایی ایران

پیش از این یک مقام بلندپایه فضایی ایران در وزارت دفاع، ساخت پایگاه جدید فضایی چابهار امری دشوار به‌ حساب آورده و می‌گوید: «احداث سایت فضایی چابهار در برنامه‌ ۱۰ ساله‌ اول فضایی نبود و بعدا به نحوی به آن اضافه شد.»

پایگاه فضایی چابهار
پایگاه فضایی چابهار

این مقام مسئول نداشتن امکانات و فقدان زیرساخت‌های لازم را از مشکلات عدم پیشرفت در ساخت سایت چابهار در آن زمان دانسته و می‌گوید: «اگر قرار باشد تا در سایت چابهار ماهواره‌بر مدار زمین آهنگ (GEO) ساخته شود، می‌بایست چند برابر امکاناتی که در حال حاضر در پایتخت داریم را در چابهار ایجاد کرده و بسازیم.»

او ادامه می‌دهد: «همچنین اگر قرار باشد تا در تهران ساخته و سپس به آنجا انتقال دهیم، باید زیرساخت‌ها و شرایط حمل‌ونقل مناسب برای انتقال یک ماهواره‌بر ۲۰۰ تنی را فراهم کنیم و از طرفی تجهیزات و امکانات لازم جهت جابجایی ۱۵۰ تن سوخت را به سیستان و بلوچستان فراهم کنیم، که در حال حاضر چنین زیرساخت‌هایی در کشور وجود ندارد.»

وی مانع اصلی بر سر راه سایت چابهار را، نبود بودجه‌ کافی و مناسب برشمرده و به‌ طور کلی طرح احداث سایت چابهار را طرح خوبی اعلام کرده بود ولی مشروط به تامین اعتبارات.

منبع borna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75748
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها