اولین تماس ماهواره‌ای ۵G با موفقیت انجام شد

6 5,729

اولین تماس ماهواره‌ای 5G در آمریکا از طریق گوشی گلکسی S22 سامسونگ انجام شد. این نخستین مرتبه‌ای است که ارتباط ۵G بین یک گوشی اصلاح‌نشده و ماهواره‌های موجود در مدار زمین ایجاد می‌شود.

شرکت آمریکایی ای‌اس‌تی اسپیس موبایل (AST SpaceMobile)، تحت‌ حمایت AT&T، اولین تماس ماهواره‌ای ۵G در آمریکا را به انجام رسانده است. کارشناسان AT&T این تماس را در منطقه‌ای دور‌افتاده در هاوایی صورت دادند و فرد مقابل در مادرید اسپانیا قرار داشته است. این شرکت جهت انتقال سیگنال تماس به مادرید از ماهواره آزمایشی بلوواکر ۳ (BlueWalker 3) در مدار پایینی زمین و طیف ۵G شرکت AT&T بهره برده است.

بلوواکر ۳ با وزنی در حدود ۱.۵ تن آنتنی به قطر ۱۰ متر را در مدار پایین زمین مستقر می‌کند؛ البته ابعاد ماهواره‌های اصلی منظومه بلوبرد بزرگتر از بلوواکر ۳ خواهند بود. ماهواره‌های بلوبرد در حقیقت مانند برج‌های سلولی (Cell Towers) مستقر در فضا عمل می‌کنند تا اتصال پهن باند 4G و احتمالا 5G را مستقیما به تلفن‌های همراه ارائه دهند.

در همین رابطه بخوانید: تلفن‌های ماهواره‌ای چگونه کار می‌کنند؟

AT&T در یک آزمایش جداگانه به سرعت دانلودی در حدود ۱۴ مگابیت در ثانیه دست یافته است. اسکات ویسنیوسکی (Scott Wisniewski)، مدیر ارشد استراتژی ای‌اس‌تی اسپیس موبایل، می‌گوید: «ما معتقدیم که پیشرفت‌های مستمر در بلوواکر ۳ امکان‌پذیر است و انتظار می‌رود عملکرد بیشتری در پنج ماهواره تجاری ما وجود داشته باشد.»

شرکت‌های چندملیتی ودافون (Vodafone) به مرکزیت انگلستان و نوکیا (Nokia) به مرکزیت فنلاند و AT&T اجرای تماس ماهواره‌ای را تایید کرده‌اند.

تماس ماهواره‌ای ۵G

به‌ منظور برقراری تماس ماهواره‌ای، آزمایش‌های گوناگونی انجام شده است. ای‌اس‌تی اسپیس موبایل چند ماه قبل اعلام کرده بود که اولین تماس تلفنی ماهواره‌ای را توسط شبکه 2G شرکت AT&T مسیردهی کرده است. سپس نوبت به ارسال سیگنال 4G LTE خاصی از فضا رسید که گوشی‌های عادی امکان شناسایی آن را داشتند.

تماس ماهواره‌ای ۵Gای‌اس‌تی اسپیس موبایل در جستجوی بودجه‌ای برای ساخت ماهواره‌های بلوبردز قدرتمندتر است که اندازه آن دو برابر باشد. برای خدمات جهانی ۵G به حدود ۹۰ بلوبردز نیاز است که به شرکای شبکه تلفن همراه زمینی امکان می‌دهد مشترکان خود را فراتر از دکل‌های تلفن همراه خود متصل نگه دارند.

در آزمایش‌های 5G از طیف بی‌سیم AT&T استفاده شد که آنتن آرایه‌ای فازی ۶۴ متر مربعی بلوواکر ۳، بزرگ‌ترین آنتن تجاری مستقر در مدار پایین زمین، دریافت کرد. ماهواره سپس سیگنال‌ها را به شبکه زمینی ودافون در اسپانیا فرستاد.

AT&T به دنبال مجوز برای اجاره فرکانس‌های زمینی به ای‌اس‌تی اسپیس موبایل به صورت تجاری در ایالات متحده است.

این تماس ماهواره‌ای در حالی رقم خورده است که شرکت‌های تولیدکننده گوشی طی یک سال گذشته توجه ویژه‌ای به سامانه ارتباط ماهواره‌ای داشته‌اند. در همین زمینه آیفون از نسل پیشین به قابلیت ارسال پیام اضطراری از طریق ماهواره مجهز شده است، اما خدمات تماس ماهواره‌ای از سوی آن ارائه نمی‌شود.

ادعای AT&T در رابطه با ثبت اولین تماس ماهواره‌ای ۵G در حالی مطرح شده است که شرکت چندملیتی هواوی (Huawei) به مرکزیت چین چند هفته قبل در هنگام رونمایی از میت ۶۰ پرو (Mate 60 Pro) اعلام کرد این گوشی پرچم‌دار از ویژگی تماس بر بستر ماهواره پشتیبانی می‌کند.

منبع techrato spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75716
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایمان
ایمان
6 ماه قبل

داره میاداینترنت ماهواره ای اونم نه یکی نه دوتا هزارتا صد هزارتا،وزیرقطع ارتباطات آماده باش.

ماشاالله گودرزی
ماشاالله گودرزی
6 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

درود. جهان برای ارتباطات نامحدود آماده می شود . لازم است بسرعت به سوی همگرایی و منافع مشترک پیش رویم . در یک جهان کوچک شده با ارتباطات نامحدود ، جایی برای پنهانکاری باقی نمی ماند، این فرصتی است بزرگ و بسیار بزرگ برای خوب و بسیار خوب زندگی کردن . ارادتمند

یزدانی
یزدانی
7 ماه قبل

دستمریزاد به نیروهای متخصص داخلی

افرازه
افرازه
7 ماه قبل

اون وقت تو ایران ریسیور هنوز ممنوعه ارتباط فضای مجازی ممنوعه از امکانات رفاهی محرومیم از آزادی ک چی بگم کلا همه چی ممنوعه ………. در بدر دنبال مهاجرت هستم موندن تو ایران ب این روال اشتباهه دخل و خرجتم ب هم نمیخوره

اسی
اسی
7 ماه قبل

اگه سرعت نت در دنیا بشه خدا برا ما چه توفیقی داره. همش فیلتر همراه با پارازیت که حتی شاد رو هم نمیتونیم باز کنیم. فقط خدا خدا خدا

سجاد
سجاد
7 ماه قبل
پاسخ به  اسی

دمتگرم کاکا