کشف شگفت‌انگیز سیاره‌ای متراکم‌تر از فولاد

1 3,395

یک سیاره عجیب به اندازه نپتون و متراکم‌تر از فولاد توسط یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان کشف شده است که بینش‌های تازه‌ای درباره تشکیل و تکامل منظومه‌های سیاره‌ای فراهم می‌کند. ستاره‌شناسان عقیده دارند ترکیب این سیاره ممکن است نتیجه یک تصادم بزرگ سیاره‌ای باشد.

جرم سیاره موسوم به TOI-1853b تقریبا دو برابر سیارات شناخته شده با اندازه مشابه است و چگالی آن به طور خارق‌العاده‌ای بالا است که معنی‌اش این است که این سیاره از جز بزرگ‌تری از سنگ نسبت به میزانی که در این مقیاس مورد انتظار است، تشکیل شده است.

در این مطالعه دانشمندانی با هدایت لوکا ناپونیلو (Luca Naponiello)، از دانشگاه رم تور ورگتا (University of Rome Tor Vergata) ایتالیا، اظهار می‌دارند که این ناشی از برخوردهای سیاره‌ای است. این برخوردهای عظیم موجب برداشته شدن مقداری از اتمسفر و آب سبک‌تر شده و انبوهی از سنگ را در پشت سر خود رها کرده اند.

سیاره‌ فراخورشیدی متراکم‌تر از فولاد

فیل کارتر (Phil Carter)، از دانشگاه بریستول (University of Bristol) انگلستان، توضیح می‌دهد: «ما شواهد و مدارک نیرومندی برای برخوردهای بسیار پرانرژی بین اجرام سیاره‌ای در منظومه شمسی از قبیل وجود ماه زمین و همچنین مدارک خوبی از شماری از سیاره‌های فراخورشیدی در اختیار داریم.»

کشف شگفت‌انگیز سیاره‌ای متراکم‌تر از فولاد
سیاره‌ای متراکم‌تر از فولاد

وی می‌گوید: «ما می‌دانیم که تنوع عظیمی از سیاره‌ها در منظومه‌های فراخورشیدی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها نمونه‌ای در منظومه شمسی ما ندارند، اما اغلب جرم و ترکیبی بین سیاره‌های سنگی و نپتون و اورانوس (غول‌های گازی) دارند.»

کارتر خاطرنشان می‌کند: «کمک ما به این مطالعه این بود که برخوردهای بسیار بزرگی را مدل سازی کنیم که به طور بالقوه می توانند اتمسفر و آب/یخ سبک‌تر را از سیاره بزرگ‌تر اولیه جدا کرده و چگالی بسیار بالا ایجاد کنند. ما دریافتیم که جرم سیاره‌ای اولیه احتمالا باید غنی از آب بوده و یک برخورد شدید و بزرگ با سرعت بیشتر از ۷۵ کیلومتر بر ثانیه را تجربه کرده باشد که نتیجه آن به تشکیل سیاره TOI-1853b منجر شده است.»

این سیاره مدارک جدیدی درباره وفور برخوردهای بزرگ در تشکیل سیاره‌ها در کهکشان فراهم می‌سازد. این کشف به ارتباط با نظریه‌های تشکیل سیاره‌ها بر مبنای منظومه خورشیدی با تشکیل سیاره‌های فراخورشیدی کمک خواهد کرد. کشف این سیاره خاص بینش های جدیدی درباره تشکیل و تکامل منظومه‌های سیاره ای فراهم می‌کند.

منبع citna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75478
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناجی حسینی
ناجی حسینی
6 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

سلام ممنون از این مقاله زیبا و اعجاب انگیز. اگه میشه درباره اینکه ماده تاریک چیه و چگونه باعث میشه که سیارات با هر وزن و چگالی که دارن رو به پایین سقوط نمیکنن