آیا سرمایه‌گذاری در صنعت فضایی باز هم جذاب خواهد شد؟

0 89

صنعت فضایی در گذشته جذابیت زیادی داشته اما این جذابیت به طور ناگهانی سقوط کرده است. دو سال پیش، استارتاپ‌ها بودجه‌های قابل توجهی را از سرمایه‌گذاران دریافت می‌کردند. آن زمان به نظر می‌رسید امکان ندارد شرکت‌هایی که در زمینه پروژه‌های فضایی کلان (مانند ماهواره‌بر‌ها یا منظومه‌های ماهواره‌ای) فعال هستند، دچار کمبود منابع مالی بشوند.

اکنون آینده بسیار تاریک‌تر به نظر می‌رسد است. به عنوان مثال، در تاریخ ۱۰مرداد، شرکت آمریکایی ویرجین گالاکتیک (Virgin Galactic) گزارش ضرری به اندازه ۱۳۴.۴ میلیون دلار در طول سه ماه ارائه داد. این در حالی است که درآمد این شرکت در این مدت تنها ۲ میلیون دلار بوده است. در همین روز، شرکت سنجش از دور آمریکایی پلنت (Planet)، نیز اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ کارمند معادل ۱۰ درصد از نیروی کارخود را به دلیل افزایش هزینه‌ها اخراج می‌کند.

در همین رابطه بخوانید: آینده کشورها را اقتصاد فضایی تعیین می‌کند

پلنت و ویرجین‌گالاکتیک اطلاعات منفی خود را در در کنفرانس تحقیقات و توسعه ایستگاه فضایی بین‌المللی (International Space Station Research and Development Conference) در حالی ارائه کردند که سرمایه‌گذاران زیادی در آن حضور داشتند. طی این کنفرانس گروه‌های سرمایه‌گذاری درباره وضعیت تامین مالی شرکت‌های فضایی به این نتیجه رسیدند که موج سرمایه‌گذاری که طی دو سال اخیر در صنعت فضایی مشاهده می‌شد، به پایان رسیده است و احتمالاً به زودی شاهد موج جدیدی نخواهیم بود.

چرا صنعت فضایی دیگر برای سرمایه‌گذاری جذاب نیست؟

در طی این کنفرانس میسلاو تولوسیک (Mislav Tolusic)، مدیر عامل شرکت آمریکایی مارلین‌اسپایک (Marlinspike)، که در حوزه سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های نوظهور فعال است، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «ما در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ شاهد ظهور یک موج سرمایه‌گذاری بزرگ بودیم که به دلیل جذابیت فضا آغاز شد اما الان هوش مصنوعی بسیار جذاب‌تر از فضا است.»

سرمایه گذاری در صنعت فضایی
به گفته لوئیس جونز (Lewis Jones)، یک کارمند در بخش سرمایه‌گذاری شرکت آمریکایی جنریشن‌اسپیس (Generation Space) افزایش نرخ سود فدرال‌رزرو نیز نقش زیادی در این زمینه داشته است. به باور او سرمایه‌گذاران عمومی ترجیح می‌دهند با سرمایه خود اوراق خزانه‌داری دولتی خرید کنند و سالانه ۵ درصد سود بدون ریسک دریافت کنند تا اینکه در استارت‌آپ‌های فضایی سرمایه‌گذاری کنند.

در عین حال که صنعت فضایی در حال از دست دادن جذابیت خود برای سرمایه‌گذاران است احتمالا در دوره نزدیک، خبرهای بدتری نیز در راه است، زیرا بسیاری از شرکت‌های فضایی که در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به بورس اوراق بهادار راه پیدا کرده‌اند، دچار کمبود نقدینگی هستند و به دلیل سقوط سهامشان در ریسک خارج شدن از بورس گرفته‌اند.

منبع spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75453
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها