در آینده فضانوردان سوخت خود را از منابع مریخ دریافت می‌کنند

0 166

مسافران آینده سیاره مریخ نه تنها به اکسیژن برای تنفس نیاز خواهند داشت، بلکه به عنوان سوخت حامل فضایی برای برگشت به زمین نیز از آن استفاده خواهند کرد. به دلیل اینکه اکسیژن وزن قابل توجهی را در فضاپیماها تشکیل می‌دهد و حمل آن به مریخ بسیار دشوار است، برنامه‌ریزان ماموریت‌های فضایی به ایده تولید اکسیژن در مریخ با استفاده از مواد خام این سیاره علاقه‌مند هستند.

دو دانشمندی که چنین روشی را پیشنهاد کرده‌اند معتقدند که می‌توان مقدار کافی اکسیژن را در سطح سیاره مریخ تولید کرد که برای سوخت برگشت یک فضاپیمای شش نفره به زمین کافی باشد.

دستگاه اکسیژن‌ساز در مریخ‌نورد استقامت

در سال ۲۰۲۲، دستگاه موکسی (MOXIE)، که روی مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا، قرار داشت با استفاده از برق‌کافت، دی اکسید کربن موجود در هوای مریخ را به مقدار کمی اکسیژن تبدیل کرد. این اولین بار بود که بشر برای اولین بار منابع سیاره‌ای دیگر را به صورت شیمیایی تغییر داد. بدون شک، موکسی یک شروع مهم بود، اما هر ماموریت حامل انسان به مریخ قطعا به مقدار بسیار بیشتری از چند گرم اکسیژن در ساعت که این دستگاه قادر به تولید آن بود، نیاز خواهد داشت.

اکسیژن استقامت
مریخ‌نورد استقامت

روش جدید پیشنهاد شده نیز بر اساس برق‌کافت است. این دستگاه مانند موکسی کار می‌کند، اما توانایی تولید اکسیژن آن چند صد برابر بیشتر از موکسی خواهد بود. اگر این روش عملی باشد، به گفته دانشمندان، حدود ۳ کیلوگرم اکسیژن در ساعت تولید خواهد شد.

پیش‌بینی شده است که اگر طی یک ماموریت ماموریت معمولی ۱۴ ماهه این دستگاه در مریخ استفاده شود، حدود ۳۰ تن اکسیژن تولید خواهد شد که مقدار کافی است تا فضاپیمای ماموریت بتواند موقع برگشت به زمین از سطح مریخ بلند شده و به زمین بازگردد.

منبع space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75438
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها