ارتباط هولوگرامی با ایستگاه فضایی بین‌المللی فراهم شد

0 4,606

سفر متاورسی به فضا هم‌اکنون به کمک فناوری هولوگرام به واقعیت تبدیل شده است. هولوگرام یک شیوه‌ کاملا جدید ارتباط انسانی در فواصل بزرگ است. شیوه‌‌ای که به کمک آن قادر به سفر مجازی به فضا هستیم. در این نوع سفرها بدن فیزیکی ما در فضا نیست، اما همانند متاورس طوری شبیه‌سازی می‌شود که انگار در آنجا حضور داریم.

با این فناوری مهم نیست که ایستگاه فضایی با سرعت ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت در مدار ۴۰۰ کیلومتر بالاتر از زمین در حال چرخش است. با سامانه هولوپورت، ما می‌توانیم در لحظه به صورت زنده در ایستگاه فضایی حضور داشته باشیم.

در همین رابطه بخوانید: یک دختر ۸ ساله با ایستگاه فضایی بین‌المللی تماس گرفت!

ناسا اخیرا اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۱، تیمی از پزشکان از طریق هولوگرام برای بازدید از فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی ساکن هستند، به فضا هولوپورت (Holoport) شدند. تیم‌ پزشکی مذکور در تاریخ ۱۶مهر آن سال به ایستگاه فضایی هولوپورت شد.

طی این عملیات با استفاده از دوربین هولولنز (HoloLens) ساخت شرکت مایکروسافت (Microsoft Hololens Kinect camera) و یک رایانه شخصی با نرم‌افزار اختصاصی الکسا (Alexa)، فضانورد سازمان فضایی اروپا (ESA)، توماس پسکت (Thomas Pesquet)، که در آن زمان در ایستگاه فضایی حضور داشت، یک گفتگوی هولوگرامی با تیم پزشکی داشت. در طی این گفت‌وگو هولوگرام‌های پزشکان به صورت زنده در ایستگاه فضایی قابل مشاهده بودند.

چگونه هولوپورت انجام می‌شود؟

فناوری هولوپورتیشن (Holoportation) با استفاده از تصویربرداری ویژه مدل‌های سه‌بعدی افراد را بازسازی، فشرده‌سازی و انتقال می‌دهد. ابزار دیگر این فناوری یک عینک واقعیت ترکیبی است که از حسگرها، اپتیک و فناوری پردازش هولوگرافیک استفاده می‌کند. دو ابزار تصویربرداری و عینک واقعیت ترکیبی با یکدیگر همراه می‌شوند تا امکان دیدن تصاویر هولوگرامی یا حتی ورود به متاورس را برای استفاده کنندگان فراهم کند.

چگونه هولوپورت انجام میشود؟
هولوپورت

با این فناوری فضانوردان در ایستگاه فضایی، نه تنها می‌توانند هولوگرام شرکت‌کنندگان را ببینند، بلکه می‌توانند با آنها صحبت و تعامل کنند. این فناوری جدیدی نیست، اما تاکنون هرگز در یک محیط چالشی مانند فضا و با فاصله طولانی بین کاربران استفاده نشده است.

به گفته ناسا، این شیوه‌ جدید ارتباط، یک گام به سوی استفاده گسترده‌تر از هولوگرام در ماموریت‌های فضایی آینده است. در مرحله بعد، ناسا قصد دارد علاوه بر ارسال هولوگرام کاربرانی که در زمین هستند، برای ارتباط هولوگرامی دوطرفه، یک هولوگرام از فضانوردان را نیز در فضا به زمین بفرستد. برنامه آینده ناسا این است که از این روش برای کنفرانس‌های پزشکی، کنفرانس‌های روانپزشکی و کنفرانس‌های خانوادگی خصوصی برای دیدار با فضانوردان استفاده بکند.

منبع space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75444
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها