اسپیس‌ایکس سنگین‌ترین ماهواره تجاری جهان را به فضا فرستاد

0 293

شرکت اسپیس‌ایکس سنگین‌ترین ماهواره مخابراتی تجاری جهان را بر فراز ماهواره‌بر فالکون هوی پرتاب کرد و در مدار زمین قرار داد. طی این پرتاب، ماهواره جوپیتر-۳ (Jupiter-3) با جرم حدود ۹.۲ تن از شرکت آمریکایی اکواستار (EchoStar) به مدار ژئو ارسال شد.

شرکت آمریکایی تابعه‌ اکواستار به نام هیوز نتورکس سیستمز (Hughes Networks Systems) که قرار است خدمات اینترنت پهن‌باند را با ژوپیتر ۳ ارائه دهد، تایید کرد که ماهواره‌، ارسال و دریافت اولین سیگنال‌های خود را پس از پرتاب آغاز کرده است و مهندسان، صفحه‌های خورشیدی آن را گشوده‌اند. ماهواره مذکور با عمر طراحی ۱۵ سال، از باس ماهواره‌ای SSL-1300 بهره می‌برد.

ژوپیتر-۳ پس از رسیدن به جایگاه مداری ۹۵ درجه‌ غربی و تکمیل بررسی‌ها که انتظار می‌رود اواخر امسال به پایان برسد، ظرفیت ناوگان اکواستار را با افزایش ۵۰۰ گیگابیت در ثانیه‌ای، دو برابر خواهد کرد. این ظرفیت افزایش‌یافته می‌تواند تقاضای رو به رشد برای خدمات اینترنت پهن‌باند را در قاره آمریکا تامین کند.

اکواستار به‌ تازگی اعلام کرد که مشترکان سرویس اینترنت پرسرعت این شرکت در بحبوبه‌ تشدید رقابت از سوی سایر رقیبان از جمله منظومه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) اسپیس‌ایکس، به‌ طور متوسط در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد پهنای باند بیشتری مصرف می‌کنند.

اکواستار در سال ۲۰۱۷ ژوپیتر-۳ یا اکواستار-۲۴ را از شرکت آمریکایی اسپیس سیستمز لورال (Space Systems Loral) یا مکسار تکنالوژیز (Maxar Technologies) کنونی سفارش داد. این شرکت در ابتدا قصد داشت ماهواره مذکور را در سال ۲۰۲۱ پرتاب کند، اما پیامدهای شیوع کووید ۱۹ به مشکلات تولید در مکسار و سایر سازندگان ماهواره منجر شد.

به‌ نقل از مکسار، ژوپیتر-۳ در زمان گشودن آنتن‌ها و صفحه‌های خورشیدی تقریبا هم‌اندازه‌ یک اتوبوس خواهد شد و در هنگام استقرار کامل با داشتن پهنایی به اندازه‌ طول بال‌های بوئینگ ۷۳۷ (Boeing 737)، بزرگ‌ترین فضاپیمایی محسوب می‌شود که تاکنون ساخته است.

عنوان بزرگ‌ترین ماهواره‌ تجاری پرتاب‌شده پیش از ژوپیتر-۳ به ماهواره‌ تل‌استار-۱۹ (Telstar-19) از شرکت کانادایی تله‌ست (Telesat) تعلق داشت. تل‌استار-۱۹ نیز ساخت مکسار است و دارای جرم پرتاب تقریبا ۷ تن بود.

ماهواره‌بر فالکون هوی (Falcon Heavy) اسپیس‌ایکس

ماموریت ژوپیتر-۳ سومین پرتاب فالکون هوی در ۲۰۲۳ و چهارمین پرتاب آن در هشت ماه گذشته بود. دومین ماهواره‌بر قدرتمند جهان پس از SLS ناسا، اواخر سال گذشته پس از سه سال غیبت به سکوی پرتاب بازگشت و با انجام ماموریت USSF-44، دوباره در آسمان ظاهر شد. ماموریت اخیر همچنین دویست و پنجاهمین ماموریت موفق اسپیس‌ایکس محسوب می‌شد.

ماهواره‌بر فالکون هوی
ماهواره‌بر فالکون هوی

جوپیتر-۳ جمعه ۲۸ژوئیه ساعت ۲۳:۰۴ به وقت محلی از مرکز فضایی کندی (Kennedy Space Center) آمریکا بر فراز فالکون هوی از روی زمین برخاست و تقریبا سه ساعت و نیم بعد از ماهواره‌بر جدا شد.

هر دو بوستر جانبی فالکون هوی تقریبا ۷ دقیقه بعد از برخاست، در نزدیکی پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral Space Force Station) آمریکا فرود آمدند تا برای ماموریت‌های آتی دوباره مورد استفاده قرار گیرند. آن‌ها در دو ماموریت قبلی فالکون هوی به‌نام‌های USSF-44 در نوامبر و USSF-67 در اوایل امسال که هردو برای نیروی فضایی ایالات متحده (U.S. Space Force) انجام شدند، به‌ کار رفته بودند.

ماموریت اخیر پس از تلاش ناموفق قبلی برای پرتاب در روز ۲۶ژوئیه صورت گرفت. در آن زمان، تقریبا یک دقیقه مانده به اتمام شمارش معکوس، پرتاب فالکون هوی به دلایل نامعلوم لغو شد تا اسپیس‌ایکس زمان بیشتری برای بررسی ماهواره‌بر داشته باشد.

این ماهواره‌بر می‌تواند ۶۳.۸ تن محموله را به مدار لئو منتقل کند و ۷۰ متر طول، ۱۴۲۰ تن وزن و ۳.۶۶ متر قطر دارد. فالکون هوی از سوخت مایع استفاده می‌کند و هزینه پرتاب آن در حالت‌های بازیابی و بدون بازیابی به ترتیب ۹۷ میلیون دلار و ۱۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

منبع zoomit
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=74848
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها