سیاره‌ای ناشناخته در منظومه شمسی خورشید را کج کرده است!

0 509

گروهی از دانشمندان معتقدند سیاره‌ای ناشناخته آن سوی مدار نپتون وجود دارد که خورشید را ۶ درجه کج کرده است. اندازه این سیاره به حدود ۱۰ برابر زمین می‌رسد و ۲۰ برابر دورتر از مدار نپتون قرار دارد. گفتنی است هربار دانشمندان در مورد یکی از رازهای منظومه شمسی به کاوش می‌پردازند، در نهایت به سیاره نهم می‌رسند.

به عقیده اخترشناسان گشتاور دورانی سیاره نهم تاثیر بسیار زیادی روی منظومه شمسی دارد. در واقع دلیل کج بودن خورشید کشف شده است، اما دانشمندان تاکنون موفق نشده‌اند سیاره نهم را مشاهده کنند.

اخترشناسان همیشه معتقد بودند که تمامی سیاره‌های منظومه شمسی در یک صفحه صاف با اختلافی اندک به دور خورشید می‌گردند. هرچند بعدها مشخص شد سیاره‌ها اختلاف زاویه ۶ درجه با خورشید دارند که نشان می‌داد خورشید کج است. هیچکس نمی‌توانست توضیح قابل قبولی برای این مسئله ارائه کند که چطور چنین چیزی در طول سال‌ها اتفاق افتاده است.

مهم‌تر از همه این سوال وجود داشت که چه چیزی توانسته است خورشید، بزرگترین جرم موجود در منظومه شمسی را تا ۶ درجه کج کند. در واقع خورشید تنها جرم حاضر در منظومه شمسی است که با این مشکل دست و پنچه نرم می‌کند. این معما آنقدر عجیب و بدون توضیح باقی مانده بود که دانشمندان ترجیح می‌دادند به آن اشاره‌ای نکنند و جنبه‌های بی‌شمار فضا را مورد بررسی قرار دهند.

سیاره نهم دلیل کج بودن خورشید

اخیرا تیمی از پژوهشگران توانسته‌اند توضیحی برای کج بودن خورشید ارائه دهند. آن‌ها برای این کار شبیه‌سازی‌های کامپیوتری بسیار زیادی را انجام دادند و در نهایت به سیاره نهم رسیدند. در حال حاضر هشت سیاره در منظومه شمسی قرار دارد، اما وجود نیروی گرانش یک سیاره دیگر می‌تواند وضعیت فعلی را توضیح دهد.

سیاره نهم
سیاره ناشناخته نهم

البته مدل سیاره نهم نیز صرفا یک نظریه است و ممکن است دلایل زیادی برای کج شدن خورشید و شکل خاص منظومه شمسی در طول ۴/۵ میلیارد سال تاریخچه آن‌ها وجود داشته باشد. مثلا برخی دیگر گمان می‌کنند که زمانی در هسته خورشید جوان یک عدم تعادل بروز کرده است.

منبع gadgetnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=74502
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها