تولید دارو در یک آزمایشگاه خصوصی در فضا برای نخستین بار

یک استارت‌آپ آمریکایی برای اولین‌بار موفق شد در یک آزمایشگاه کوچک خصوصی در فضا دارو تولید کند که گامی مهم در مسیر تجاری‌سازی محیط فضا و ساخت یک پارک صنعتی تجاری در مدار لئو است.

در همین راستا استارت‌آپ واردا اسپیس (Varda Space Industries) توانست داروی ریتوناویر (Ritonavir) را در ماهواره‌ای موسوم دابلیو-سیریز ۱ (W-Series 1) تولید کند که به پلتفرم مداری فوتون شرکت راکت لب متصل است. واردا با این آزمایش به دنبال یافتن راهکارهایی در مدار زمین است که می‌توان از آن‌ها برای تولید دارو در محیط فضا استفاده کرد.

آزمایشگاه واردا حدود یک ماه پیش سوار بر حامل فضایی فالکون-۹ شرکت اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب شد. آزمایش تولید دارو حدود ۲۷ ساعت طول کشید و این استارت‌آپ موفق شد کریستال‌های ریتوناویر را تولید کند که دارویی برای بیماری ایدز است. بنابر اعلام واردا اسپیس، کریستالی شدن ریتوناویر در آزمایشگاه آن‌ها ظاهرا فرآیندی طبیعی را پشت سر گذاشته است.

در همین رابطه بخوانید: کشف داروهای ضد سرطان در فضا

تولید دارو در فضا

اهمیت تولید دارو در فضا چیست؟

در محیط فضا به دلیل وجود شرایط ریزگرانش، ساختارهای کریستالی پروتئین‌ها سریع‌تر و باکیفیت‌تر تشکیل می‌شوند. داده‌های مربوط به این آزمایش از طریق ماهواره این آزمایشگاه به زمین مخابره شد تا محققان موفقیت آن را تایید کنند.

واردا در گام بعدی و طی هفته‌های آینده برای بازگرداندن کپسول خود که حامل داروهای تولیدشده است، آماده می‌شود. طی این فرآیند، فرمانی از سوی تیم راکت لب صادر می‌شود تا واردا از پلتفرم جدا شود، سپس پیشران‌ها فعال می‌شوند و حرکت به سمت زمین صورت می‌گیرد. در نهایت کپسول ۹۰ کیلوگرمی این استارت‌آپ، فضاپیمای حامل خود را ترک می‌کند تا محموله‌اش را به زمین برساند.