کشف داروهای ضد سرطان در فضا

محققان در حال توسعه راهکارهایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی و استفاده از شرایط ریزگرانش هستند که با بهره‌گیری از آن‌ها بتوانند به توسعه و کشف مولکول‌های پیچیده مورد استفاده در داروهای مختلف از جمله داروهای ضد سرطان سرعت ببخشند. به گفته پژوهشگران، پروتئین‌های با کارکرد بد (Misbehaving proteins) عامل بسیاری از بیماری‌ها هستند، بنابراین دانشمندان اغلب یک پروتئین را برای درک بهتر ساختار پیچیده آن متبلور (کریستالیزه) می‌کنند.

هنگامی که این فرآیند در فضا انجام شود، می‌تواند بلورهای بزرگتر و یکنواخت‌تری نسبت به بلورهای رشدکرده روی زمین تولید کرده و از این رو به تولید داروها کمک شایانی کند. آزمایش‌های متبلورسازی پروتئین در شرایط ریزگرانش در توسعه برخی داروهای ضد سرطان موثر بوده است.

علاوه بر این، دانشمندان با توجه به اینکه تاثیر سفرهای فضایی بر بدن شبیه اثرات پیری است، از محیط فضا برای مطالعه درمان‌های پیری از جمله انجام آزمایش‌های بالینی دو داروی پوکی استخوان استفاده کرده‌اند که اکنون هر دو مورد تایید قرار گرفته‌اند. همچنین سلول‌های بنیادی در فضا می‌توانند سریع‌تر رشد کنند که این امر در آینده می‌تواند به تحقیقات مرتبط با درمان با سلول‌های بنیادی کمک کند.

در حال حاضر، دسترسی به ایستگاه فضایی بین‌المللی برای آزمایش‌ها محدود بوده و رقابت برای انجام آزمایش‌ها در ایستگاه بسیار زیاد است. اغلب سال‌ها طول می‌کشد تا شرایط برای یک آزمایش فراهم شود و زمانی که دانشمندان به نتایجی دست یافتند، ممکن است چندین سال دیگر زمان ببرد تا دوباره به امکان آزمایش در ایستگاه فضایی دسترسی پیدا کنند.

ایستگاه‌های فضایی تجاری آینده، بستری برای انجام آزمایش‌های بیشتر

قرار است ایستگاه فضایی بین‌المللی کمتر از یک دهه دیگر بازنشسته شود، اما شرکت‌های خصوصی با توسعه ایستگاه‌های تجاری ممکن است روزی فرصت‌های بیشتری برای انجام آزمایش‌ها یا تولید دارو با هزینه‌های کمتر در این محیط را فراهم کنند.

تغییرات آب وهوایی ایستگاه فضایی بین‌المللی
ایستگاه فضایی بین‌المللی

در حال حاضر سه شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن (Northrup Grumman)، بلو اوریجین (Blue Origin) و شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک یعنی اسپیس‌ایکس در حال ساخت ایستگاه‌های تجاری برای جایگزینی ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند و ما در آینده می‌توانیم شاهد انجام آزمایش‌های بیشتری در مدار زمین باشیم که تاثیرات عمیقی بر علم خواهد داشت گذاشت.