مهم‌ترین ماموریت‌های فضایی ۲۰۲۳؛ سفر میلیاردر ژاپنی به ماه

0 5,865

در سال ۲۰۲۳ آمریکا، روسیه، هند و اروپا ماموریت‌های فضایی را به مقصد ماه و نیز اعماق بیشتری در فضا پرتاب خواهند کرد که یکی از جذاب‌ترین آن‌ها سفر میلیاردر ژاپنی به اطراف قمر زمین است. در این گزارش درباره این ماموریت‌ها و زمان انجامشان می‌خوانیم؛ با ما همراه باشید.

ماموریت‌های قمری ۲۰۲۳

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) در نظر دارد که ماموریت چاندرایان-۳ (Chandrayaan-3) را در ژوئن۲۰۲۳ به سوی ماه انجام دهد و یک واحد فرود و پيمايشگر روباتیک را برای کاوش سطح قمر زمین با خود ببرد. هند اولین بار در سال ۲۰۰۸ با چاندرایان-۱ به ماه رسید.

آکادمی علوم روسیه (RAS) قرار است ماموریت لونا-۲۵ (Luna-25) خود را در ژوئیه۲۰۲۳ انجام دهد تا کاوشگری را برای جمع‌آوری نمونه‌هایی از منطقه قطب جنوبی ماه به آنجا بفرستد.

در همین رابطه بخوانید: دوره جامع آموزش نجوم با کیفیت بالا و قیمت مناسب

در همین رابطه بخوانید: آسانسور فضایی چگونه سفر به فضا را متحول می‌کند؟

ماموریت قمری
ماموریت لونا-۲۵

سفر میلیاردر ژاپنی به ماه

شرکت اسپيس‌ایکس قصد دارد تا در اواخر سال ۲۰۲۳ يوساکو مائه‌زاوا (Yusaku Maezawa)، ميلیاردر ژاپنی و ۸ مسافر دیگر را به سفری گرداگرد ماه ببرد. اين نخستین ماموريت فضاپیمای استارشیپ (Starship) این شرکت بوده که قادر به حمل صد نفر است.

چرا کشورها به سطح ماه برمی‌گردند؟

جاناتان مک‌داول (Jonathan McDowell)، اخترشناس مرکز هاروارد-اسمیتسونین اخترفیزیک (CFA) آمریکا، می‌گوید: «هدف قدرت‌های فضایی از قبیل آمریکا، روسیه و چین این است که پایگاه‌هایی در سطح ماه برای زندگی کردن فضانوردان در آن جا ایجاد کند. سفر به ماه گام اولیه‌ای برای سفر به مکان‌های ديگر مانند سیاره مریخ است. ماه جایی عالی برای آزمايش کردن فناوری‌های اعماق فضا به شمار می‌رود.»

لوسیندا کینگ (Lucinda King)، مدیر پروژه فضایی دانشگاه پورتسموث (University of Portsmouth)، عنوان می‌کند: «همچنین پرتاب فضاپیمایی از سطح ماه به اعماق فضا نسبت به پرتاب آن از سطح زمین نیاز به سوخت کمتری دارد.»

در همین رابطه بخوانید: دانلود مستندهای جذاب درباره فضا و نجوم با زیرنویس فارسی

زیستگاه فضایی ماه و مریخ
زیستگاه فضایی ماه و مریخ

منطقه قطبی جنوبی ماه حدود ۶۰۰ میلیارد کیلوگرم یخ‌آب دارد. او در این باره اظهار می‌کند: «می‌دانیم که در قطب جنوبی ماه آب وجود دارد. اين آب را می‌توان به هيدروژن و اکسيژن فروشکست و از آن برای تجديد سوخت فضاپیما برای سفرهایی به مریخ و جاهای ديگر استفاده کرد. یک دلیل برای شتاب جهت بازگشت به سطح ماه این است که از آب آن جا ادعای سهم کنند.»

ماموریت‌های فضایی ۲۰۲۳ ناسا، اروپا و چین

ناسا فضاپيمای سايکی (Psyche) خود را در تابستان سال ۲۰۲۳ برای کاوش سیارکی به نام سایکی-۱۶ پرتاب خواهد کرد. گمان می‌رود این سیارک بازمانده سیاره‌ای باشد که در نخستین روزهای شکل‌گیری منظومه شمسی پدید آمده باشد.

آژانس فضایی اروپا (ESA) که ۲۲ کشور اروپایی حامی آن هستند قصد دارد کاوشگر خود به نام قمرهای منجمد مشتری (JUICE) را در آوریل۲۰۲۳ به فضا بفرستد. این کاوشگر به دنبال نشانه‌های حیات در آب يخ‌زده‌ای خواهد بود که گمان می‌رود زیر لایه‌های گانيمد (Ganymede)، کالیستو (Callisto)، و اروپا (Europa)، سه قمر مشتری باشد.

گانیمد اروپا کالیستو مشتری
سه قمر مشتری

پرتاب تلسکوپ فضایی اروپا موسوم به اقلیدس (Euclid) نیز که در طیف مادون سرخ نزدیک فعالیت می‌کند، قرار است در سه ماهه اول ۲۰۲۳ انجام شود. در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین، اروپا به جای حامل فضایی روسی برای قرار دادن تلسکوپ مذکور در مدار از حامل فضایی فالکون-۹ (Falcon-9) اسپيس‌ایکس استفاده خواهد کرد.

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) هم قصد دارد تلسکوپی به نام شونتیان (Xuntian) را در دسامبر۲۰۲۳ در مدار لئو قرار دهد تا نقشه‌ای از ستاره‌ها و سياهچاله‌های دوردست تهیه کند. امید می‌رود سال جدید میلادی سالی پربار از لحاظ انجام ماموریت‌های فضایی در کشورهای مختلف جهان باشد.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=71831
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آزادی
آزادی
1 سال قبل

علم خیلی پیشرفت کرده امیدوارم یه روزی ایران هم بهترین کشور در صنعت فضای باشه