مانور دو تاسواره ناسا با استفاده از نیروی بخار آب در مدار زمین+فیلم

دو تاسواره (CubeSat) در فضا اولین مانور هماهنگ خود را در مدار پایین زمین (LEO) انجام دادند. این عملیات به عنوان بخشی از ماموریت «ارتباطات اپتیکال و آزمایش حسگر» (Optical Communications and Sensor Demonstration) سازمان ناسا (NASA) صورت گرفت. این دو ماهواره، که هر کدام به اندازه یک جعبه دستمال کاغذی هستند، در حالی به دور زمین می‌چرخیدند که ۵.۵ مایل از یکدیگر فاصله داشتند. این دو ماهواره برای این کار ارتباطات فرکانس رادیویی ایجاد کرده و از این طریق با یکدیگر ارتباط داشتند.

این ارتباط زمانی اتفاق افتاد که یکی از ماهواره‌ها (با کمک متخصصانی در زمین) فرمانی را به دیگری داد تا با فعال کردن رانشگر خود، فاصله خود را با ماهواره دستوردهنده کاهش دهد. از آنجایی که مخازن سوخت هر دو ماهواره پر از آب است، این آب توسط رانشگرها و به منظور به حرکت درآوردن ماهواره‌ها به بخار تبدیل شد.

انیمیشن مانور این دو تاسواره در مدار زمین

راجر هانتر (Roger Hunter)، مدیر برنامه فناوری حامل‌های فضایی کوچک (Small Spacecraft Technology program) ناسا، در این باره می‌گوید: «چنین آزمایش‌هایی به پیشرفت فناوری‌هایی کمک می‌کند که امکان استفاده بیشتر و گسترده‌تر از فضاپیماهای کوچک را در مدار و خارج از مدار زمین فراهم می‌نمایند.» چنین آزمایشی نشان می‌دهد که امکان طرح‌ریزی و انجام چنین مانورهایی برای همکاری فضاپیماهای کوچک در فضا وجود خواهد داشت.

تاسواره معادل فارسی کیوبست (CubeSat) است و به نوعی از ماهواره‌های کوچک گفته می‌شود که به‌ صورت ماهواره‌ای متشکل از واحدهای مکعب‌شکل در ابعاد ۱۰×۱۰×۱۰ و وزنی در حدود ۱۳۰۰ گرم تعریف شده‌اند. این نوع از ماهواره‌ها معمولاً یا با ابزاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار قرار داده می‌شوند و یا اینکه به صورت محموله ثانویه در کنار محموله اصلی در پرتاب ماهواره‌های بزرگ‌تر در مدار قرار می‌گیرند.

در دهه اخیر، تاسواره‌ها زمینه‌ساز پیشرفت‌های مهمی در حوزه‌های مختلف علوم مانند فیزیک فضایی و خورشیدی، شاخه‌های زمین‌شناسی، سنجش از دور و زیست‌شناسی شده‌اند. از جمله قابلیت‌های تاسواره‌ها می‌توان به تصویربرداری از زمین، اندازه‌گیری میدان مغناطیسی زمین، تشخیص جهت‌گیری ماهواره‌ای، اندازه‌گیری محیط اطراف مدار، آزمایش ردیابی حیوانات مهاجر و بررسی محیط زیست از مدار اشاره نمود.