پرتاب قریب الوقوع دو ماهواره ایرانی پیش از پایان سال ۹۵

0 1,750

 رئیس مرکز ملی فضایی کشور گفت: تا پایان امسال دو ماهواره به نام های دوستی و طلوع به فضا پرتاب می کنیم که ماهواره دوستی، ماهواره بری با قدرت مداری و وزنی دو برابر ماهواره طلوع دارد. در سال ۹۶ هم ماهواره ظفر را پرتاب خواهیم کرد.

منوچهرمنطقی، رئیس مرکز فضایی ایران با حضور در برنامه روی خط خبر شبکه خبر گفت: حوزه فضایی کشور در حال حرکت در دو مسیر است؛ یکی حرکت در مسیر قبلی یعنی بحث ماهواره برها و پایگاه پرتاب ماهواره و دیگری کاربری فضایی.

او افزود: درحال حاضر یک طیف از شرکت‌های دانش‌بنیان در حال راه‌اندازی هستند که بر کاربری‌های فضایی در اقتصاد تسلط داشته و این کاربری‌ها را برای نهادهای مختلف اجرا می‌کنند.
منطقی گفت: کاربری فضایی کشور در بخش اقتصاد، دولتی است اما عمدتا بخش خصوصی این کار را انجام می دهد.
رئیس مرکز فضایی ایران گفت: در خصوص فعالیت های انجام شده در زمینه کاربرد فضا در اقتصاد نیاز به اطلاع رسانی داریم؛ همچنین در حوزه فضایی پروژه های متعدد در بخش‌های مختلف تعریف کرده‌ایم اما باید این اقدامات اطلاع رسانی شود.
در حال حاضر با استفاده از ماهواره، تحقیقات در هواشناسی، برداشت ذخایر از معادن، حفاظت از لوله‌های نفت و گاز، خشکسالی، کشاورزی و غیره علمی‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود.

او ادامه داد: موضوعی که الان باید بر روی آن تمرکز و کار شود استفاده از اطلاعات ماهواره در بخش های مختلف اقتصادی بعد از فرستادن به فضا است.

منطقی گفت: با استفاده از اطلاعات ماهواره ای پیش بینی های لازم برای آمادگی و مواجهه با تغییرات اقلیمی، موانع غیر طبیعی و بحران ها آسانتر می شود.

او گفت: با توجه به اینکه شناخت عظمت فضا در علوم قرآنی هم آمده است، سعی داریم اطلاعات جدیدی در این زمینه کسب و به نام جمهوری اسلامی ایران در جهان ثبت کنیم. منطقی گفت: در جهان تنها چند کشور در این زمینه کار کرده اند که سعی داریم جزء این کشورها باشیم.

منطقی با اشاره به در دست ساخت بودن  چندین پایه محصولی با قابلیت مخابراتی، سنجش و تعیین موقعیت، گفت: محصول با قابلیت مخابراتی در ارتباطات و رادیو و تلویزیون کاربرد دارد، نوع موقعیت، موقعیت اجزا را بطور دقیق برای انجام عملیاتهای مختلف با دقت بیشتر در اختیار کاربران نهایی می گذارد و نوع سنجشی هم تصاویری با دقت بالا در اختیار کاربران قرار می دهد.

منبع شبکه خبر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=667
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها