گشایش باندهای جدید برای افزایش ظرفیت ماهواره‌های مخابراتی

0 1,680

با وجود فراگیر شدن استفاده از باند Ka در ماهواره های مخابراتی فعلی، به نظر می رسد که مسئله ی پهنای باند فعلا موضوع مهمی نباشد. اما اقدامات اولیه‌ای برای امکان سنجی اضافه کردن باندهای جدیدی با نام های Q و V در دست انجام است.

رشد صنعت ماهواره و افزایش کاربردهای آن در زمینه‌های نقشه برداری، هواشناسی، سنجش از دور و غیره سبب کمبود جدی پهنای باند در فرکانس های پایین شده است. این موضوع در سالهای اخیر باعث انتقال از باند C به Ku و از Ku به Ka شده است. انتقال به باند Ka باعث کاهش فشار پهنای باند می شود چرا که این باند ظرفیت بسیار بیشتری دارد. اما افزایش توان عملیاتی و ظهور منظومه های مدار غیر زمین-ثابت (Non-Geostationary) باعث آینده نگری صنعتگران و در نظر گرفتن پتانسیل موجود در باندهای دیگر برای پشتیبانی برای برنامه های آینده شده است. بنابراین ارتقاء طیف ماهواره ای به باندهای Q  و V می تواند پنجره های جدیدی را در توسعه ی سریع زیرساخت های مخابراتی باز کند.

باند Q/V چیست؟

باندهای Q/V بین فرکانس های بسیار بالای EHF یعنی 33 تا 75 گیگاهرتز قرار دارند. این فرکانس ها برای ارتباطات ماهواره‌ای، سنجش از دور، ارتباطات زمینی ماکروویو  و مطالعات ستاره شناسی رادیویی قابل استفاده هستند.

 امید می‌رود که که فرکانس های EHF با انتقال دادن ماهواره‌ها از باند Ka به Q/V عملکرد نسل بعدی ماهواره‌های با توان عملیاتی بالا (HTS) را بهبود ببخشند. این انتقال همچنین باعث کمتر شدن تعداد هاب‌های مورد استفاده و در نتیجه کمتر شدن هزینه ها می شود.

یک مشکل مهم در این زمینه آسیب پذیری باندهای EHF در برابر پخش شدن سیگنال می باشد. این اتفاق نشان دهنده‌ی تاثیر نواحی مختلف اتمسفر بر سیگنال ماهواره می باشد. این اثر اغلب در موج های میلیمتری قابل ملاحظه است و برای کاهش آن باید از تکنیک های مختلفی استفاده کرد و البته عامل هزینه را نیز در نظر گرفت.

اولین اقدام انجام شده

اقدامات اولیه برای آزمایش مخابرات با استفاده از باندهای Q/V در حال انجام است. در ماه مارس سال گذشته یوتل ست (Eutelsat) به اولین اپراتور ماهواره‌ی مخابراتی تبدیل شد که از باندهای Q/V استفاده کرده است. این شرکت از باندهای مذکور در ماهواره ی Eutelsat 65 West A استفاده کرد. به گفته‌ی یوهان لروی (Yohann Leroy)  مدیر تکنولوژی یوتل ست هدف این شرکت دستیابی به نگرشی پیشرفته برای تقویت عملکرد ماهواره های HTS و بهینه کردن هزینه های آن می باشد.

یوتل ست برای ساخت این ماهواره از SSL Space Systems Loral)) کمک گرفته است و اخیرا اعلام کرده که آزمایش این ماهواره در باندهای Q/V با فرکانس 50-40 با موفقیت همراه بوده است.

منبع Satllitetoday
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=668
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها