ثبت 2 مریخ‌لرزه‌ بی‌سابقه در تاریخ سیاره سرخ

ابزار لرزه‌نگار مریخ‌نورد اینسایت (InSight) ناسا توانسته است دو مریخ‌لرزه شدید‌ این سیاره به قدرت‌های ۴.۲ و ۴.۱ ریشتر را ثبت کند که ۵ برابر قوی‌تر از لرزه‌های پیشین بوده‌اند و به نوعی در تاریخ سیاره سرخ بی‌سابقه به شمار می‌روند. کانون این مریخ‌لرزه در حوالی دره مارینر (Valles Marineris) قرار دارد که شبکه‌ای عظیم از دره‌ها در این سیاره بوده و یکی از متمایزترین ویژگی‌های جغرافیایی مریخ به شمار می‌رود. این دره بزرگ‌ترین منطقه فرورفتگی در منظومه خورشیدی ما محسوب می‌شود.

آنا هارلستون (Anna Harleston) و همکارانش از دانشگاه بریستول (University of Bristol) انگلستان توانستند امواج بازتاب یافته PP و SS ناشی از این رویداد را تشخیص دهند. مریخ‌لرزه ۴.۱ ریشتری حدود ۲۴ روز پس از مریخ‌لرزه اول به ثبت رسید و به واسطه امواج اولیه پی (PP)، امواج ثانویه اس (SS) و امواج Pdiff که نوسان‌های کوچک هسته سیاره هستند، شناسایی شد.

در همین رابطه بخوانید: سرعت صوت در مریخ چقدر است؟

این نخستین باری بود که امواج Pdiff در ماموریت InSight مشاهده می‌شود. البته دانشمندان نتوانستند نقطه کانونی وقوع لرزه ۴.۱ ریشتری را بیابند، اما می‌دانند این مریخ‌لرزه نیز مثل مورد پیشین در سوی دیگر مریخ رخ داده است. این لرزه رکورد بیشترین مدت زمان را شکست و برای ۹۴ دقیقه ادامه پیدا کرد!  گفتنی است لرزه ۴.۲ ریشتری S0976a و لرزه دیگر S1000a نامگذاری شده‌اند.

سیاره-مریخ-ناسا

تفاوت دو مریخ‌لرزه

دو مریخ‌لرزه مذکور تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند؛ لرزه ۴.۲ ریشتری مثل هر لرزه دیگر مریخ تنها با فرکانس پایین انرژی‌اش شناسایی شد و این در حالی است که لرزه دیگر طیف فرکانس بسیار گسترده‌ای داشت. هردوی این مریخ‌لرزه‌ها در منطقه سایه از هسته سیاره رخ دادند؛ منطقه‌ای که امواج PP و SS آن به دلیل اختلال ایجادشده توسط هسته از مسیر منحرف می‌شوند. داده‌های به دست آمده از این مریخ‌لرزه‌ها به دانشمندان کمک می‌کنند تا اطلاعات بیشتری از لایه‌های داخلی مریخ خصوصا هسته داخل پوشش آن کسب کنند.