آینه‌ها و ابزار تلسکوپ فضایی جیمز وب تراز شدند

0 160

ناسا اعلام کرد آینه‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب تراز شدند و این تلسکوپ اکنون آماده به کارگیری ابزارها و شروع به کار شده است. جیمز وب چندین مرحله مختلف از جمله قرار گرفتن در نقطه لاگرانژی ۲ (Lagrangian Points) و باز کردن آینه‌ها را پشت سر گذاشت تا بالاخره آغاز به کار کند.

در همین رابطه بخوانید: منظومه شمسی چیست؟

دانشمندان برای اینکه جیمز وب را درون حامل فضایی جای بدهند، آن را از چند بخش تاشده روی هم ساختند. بعد از استقرار تلسکوپ مذکور در مدار خود، به تدریج آینه‌های اصلی و فرعی آن باز شدند. پس از آن، نیاز بود تا آینه‌ها و سایر ابزار تراز شده و در یک راستا قرار بگیرند.

گام بعدی جیمز وب چیست؟

چالش بعدی این تلسکوپ راه‌اندازی تمام لنزها و فیلترهای آن است. انتظار می‌رود جیمز وب جمع‌آوری داده‌ها را از اواخر تابستان امسال آغاز کند.

آینه جیمز وب
تلسکوپ فضایی جیمز وب

عملیات پرتاب تلسکوپ مذکور حدود ۴ ماه پیش توسط ماهواره‌بر اروپایی آریان-۵ (Ariane-5) از پایگاه فضایی گویان فرانسه (French Guiana) در آمریکای جنوبی انجام گرفت. جیمز وب همه مراحل تاریخ پر رمز و راز کیهان از زمان انفجار بزرگ (بیگ‌بنگ) و تشکیل منظومه‌های ستاره‌ای با قابلیت پشتیبانی از حیات در سیاره‌هایی مانند زمین گرفته تا تکامل منظومه شمسی را بررسی خواهد کرد.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65959
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها