سرعت صوت در مریخ برای نخستین بار اندازه‌گیری شد

دانشمندان برای اولین بار با استفاده از نمونه‌های جمع‌آوری‌شده به وسیله مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا، سرعت صوت را در مریخ اندازه گرفتند و آن را حدود ۸۷۰ کیلومتر در ساعت تخمین زدند. این در حالی است که سرعت صوت در زمین بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر در ساعت بوده و پژوهشگران دلیل این اختلاف را عواملی مانند دمای سردتر مریخ و جو متفاوت این سیاره می‌دانند.

در همین رابطه بخوانید: جزئیات سه بعدی مریخ‌نورد استقامت را تماشا کنید!

چگالی جو سیاره سرخ ۱۰۰ برابر کمتر از زمین بوده و ۹۶% جو آن دی‌اکسید کربن تشکیل شده است که سبب می‌شود صوت آهسته‌تر حرکت کند. وندی ورما (Vandi Verma)، مهندس پروژه مریخ‌نورد استقامت، می‌گوید: «ما با استفاده از این نمونه‌ها نه تنها دست به محاسبه سرعت صوت در مریخ زدیم، بلکه از تغییر‌ات الگوهای صوتی متوجه مشکلات موجود در چرخ‌ها یا موتور مریخ‌نورد می‌شویم.»

سرعت صوت فضا
مریخ‌‌نورد استقامت

استقامت دو میکروفون را با خود حمل می‌کند و تاکنون ۵ ساعت صدا از جمله صدای تندبادهای مریخی و صدای چرخش چرخ‌های خود روی شن‌ها را ضبط کرده است. ناسا با کمک این میکروفون‌ها نشان می‌دهد صداهای روی زمین مانند امواج اقیانوس و صحبت کردن انسان‌ها در مریخ چگونه شنیده می‌شوند.

استقامت در ژوئیه۲۰۲۰ پرتاب شد و در فوریه۲۰۲۱ بر سطح مریخ فرود آمد. وظیفه اصلی این مریخ‌نورد جمع‌آوری نمونه‌هایی از سطح سیاره سرخ و نگه‌داری آن‌هاست تا توسط دو ماموریت‌‌ بعدی که قرار است سال ۲۰۲۶ صورت گیرند، به زمین منتقل شوند. این ماموریت ناسا به‌ منظور اجرای یک بررسی اخترزیست‌شناسانه در رابطه با پیشینه باستانی مریخ و همچنین بررسی فرآیندهای زمین‌شناختی سطح این سیاره در طول تاریخ خود انجام می‌شود. مریخ‌نورد مذکور یک بالگرد به نام نبوغ (Ingenuity) نیز به همراه دارد که تاکنون حدود بیست پرواز موفقیت‌آمیز داشته است.

منبع digiato espash usatoday