کشف نوعی خاک چسبناک مرموز در نیمه تاریک ماه

دانشمندان چینی به کمک کاوشگر یوتو-۲ (Yutu-2) سازمان ملی فضایی چین (CNSA) ماده سبز و تیره‌ای را در بخش تحتانی یکی از دهانه‌های ماه یافتند که مشابه مواد جیوه‌ای موجود در نمونه‌های ماموریت آپولو (Apollo) ناسا بود. این اولین باری است که یکی از مواد معدنی حاصل از بقایای برخوردهای قبلی اجرام آسمانی روی ماه پیدا می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: سیاره زمین از فضا چگونه دیده می شود؟+فیلم

یوتو-۲ اولین ماه‌نوردی است که از نیمه تاریک ماه بازدید کرده و توانسته تفاوت‌های فاحشی بین سمت‌های پیدا و پنهان ماه بیابد. این تفاوت‌ها شامل خاک چسبنده‌تر در سمت پنهان ماه و سنگ‌های فراوان کوچک و دهانه‌های برخوردی است. محققان موسسه فناوری هاربین (Harbin Institute of Technology) چین دریافتند که لغزش ماه‌نورد در سمت پنهان به اندازه‌ سمت پیدا نیست و این یعنی آن سمت قمر زمین سطح نسبتا صافی دارد. همچنین به نظر می‌رسد که خاک آنجا به راحتی به چرخ‌های یوتو-۲ می‌چسبد که این به معنی سطح محکم‌تر آنجا است.

ماه‌نورد کاوشگر
نوعی خاک چسبناک مرموز در نیمه تاریک ماه

از طرفی سمت پنهان ماه به لحاظ الکترومغناطیسی نسبتا آرام است که برای تحقیق‌های نجومی مناسب شمرده می‌شود. ساخت رصدخانه‌ در آنجا مستلزم دانش عمیقی از ترکیب خاک و سطح دور ماه است که می‌تواند در ماموریت‌های بعدی مورد بررسی قرار گیرد. فهم ترکیب خاک و توزیع نمونه سنگ‌ها علاوه‌ بر فایده‌ای که برای طراحی ماه‌نوردهای آینده دارد، جهت درک تاریخچه سطح قمر زمین نیز اطلاعات زیادی به دانشمندان می‌دهد.

منبع gadgetnews