اولین آزمایش باستان‌شناسی در فضا انجام می‌شود

0 239

نخستین آزمایش فضایی باستان‌شناسی در ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال انجام است. این اولین بار است که چنین پروژه‌ای در یک زیستگاه فضایی انجام می‌شود و هدف آن فهرست‌بندی چگونگی سازگاری انسان‌ها با رفتارهای زندگی در فضا برای چندین ماه است.

جاستین والش (Justin Walsh)، از دانشگاه چپمن (Chapman University) کالیفرنیا، می‌گوید: «ما اولین کسانی هستیم که سعی می‌کنیم بفهمیم انسان‌ها چگونه با شرایطی که در فضا تجربه می‌کنند، سازگار می‌شوند. با آوردن دیدگاه‌های باستان‌شناسی به یک حوزه فضایی فعال، برای اولین بار نشان می‌دهیم چگونه مردم رفتار خود را با یک محیط کاملا جدید تطبیق می‌دهند.»

در همین رابطه بخوانید: تجربه زندگی در فضا از دید فضانورد معروف ناسا

این برنامه تحت عنوان «پروژه باستان‌شناسی ایستگاه فضایی بین‌المللی» (ISSAP) با اولین آزمایش خود به نام اسکوئر (SQuARE) آغاز شد. هدف از این آزمایش ساختن معادل یک گودال آزمایشی باستان‌شناسی در فضا است. باستان‌شناسان بر روی زمین، یک گودال آزمایشی یک متر مربعی حفر می‌کنند تا مکان مورد نظر را بشناسند و برای بررسی‌های آتی برنامه‌ریزی کنند.

تیم برنامه ISSAP به جای حفاری یک مکان، از نوار چسب برای ترسیم مناطق یک متر مربعی استفاده خواهد کرد. بررسی‌ها از طریق عکس‌های روزانه که در ۶۰ روز گرفته می‌شود، صورت می‌گیرد و نحوه استفاده از فضاهای مختلف ایستگاه فضایی را نشان می‌دهد.

این گودال‌ها در مناطق مختلف ایستگاه فضایی مانند میز غذاخوری، ایستگاه کاری و دیواری در نزدیکی سرویس بهداشتی قرار خواهند گرفت. از خدمه ایستگاه فضایی نیز خواسته شده تا یک منطقه آزمایشی نهایی را انتخاب کنند و آن‌ها به سراغ یکی از ماژول‌های آزمایشگاهی ایالات متحده به نام دستینی (Destiny) رفتند. بنابراین طی دو ماه آینده، اولین باستان‌شناسان فضایی جهان به بررسی یک زیستگاه فضایی به‌طور زنده می‌پردازند.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63995
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها