افزایش قابل‌توجه تاثیر منفی ماهواره‌های استارلینک بر رصدهای نجومی

تیمی از اخترشناسان به سرپرستی پرزمک مروز (Przemek Mroz)، از موسسه فناوری کالیفرنیا (California Institute of Technology) آمریکا، برای ارزیابی دقیق‌تر تاثیر ماهواره‌ها بر رصدهای نجومی، تصاویر آرشیوشده لحظات ابتدایی صبح را مورد مطالعه قرار دادند. یافته‌های این تیم نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۹ تنها ۰/۵ درصد از تصاویر اول صبح از آسمان را ماهواره‌های استارلینک (Starlink) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) تشکیل می‌دادند، اما این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۱۸ درصد افزایش یافت. این ارقام نشان می‌دهند در صورتی‌ که پرتاب ماهواره‌های استارلینک با همین نرخ افزایش پیدا کند، تقریبا تمام تصاویر آسمان صبح از ماهواره‌های استارلینک پر خواهند شد.

در همین رابطه بخوانید: استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک روی خودروهای در حال حرکت امکان‌پذیر می‌شود

از زمانی که شرکت اسپیس‌ایکس شروع به فرستادن ماهواره‌های استارلینک به فضا کرد، اخترشناسان نگرانی‌های خود را در مورد اینکه نور خورشید منعکس‌شده از این دستگاه‌های کوچک بر دید آن‌ها از فضا تاثیر منفی بگذارد، ابراز کردند. شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک (Elon Musk) در نظر دارد با افزودن یک فناوری جدید به ماهواره‌های خود که نور را جذب کرده و بازتاب را کاهش می‌دهند، روشنایی آن‌ها را تا حدود ۵ درصد کاهش دهد. البته این مقدار هنوز استانداردهای اخترشناسی را برآورده نمی‌کند.

استارلینک اسپیس‌ایکس

با این‌ حال، تام پرینس (Tom Prince)، از موسسه فناوری کالیفرنیا، می‌گوید: «نور ماهواره‌ها کمتر از یک دهم درصد پیکسل‌های تصاویر ثبت‌شده را تحت تاثیر قرار می‌دهند. احتمال کمی وجود دارد که ما پشت این رگه‌های نور، سیارک یا رویدادی خاص داشته باشیم. به نوعی می‌توان حضور ماهواره‌ها را به آب‌وهوای ابری نسبت داد که آسمان را اندکی مخفی می‌کنند.» ماسک در سال ۲۰۲۰ به اخترشناسان اطمینان داد که ماهواره‌های استارلینک تداخلی در رصد آن‌ها ایجاد نکند.