منجم آماتور سیاره‌ای به‌اندازه‌ مشتری کشف کرد

ناسا اعلام کرد یک ستاره‌شناس آماتور سیاره‌ای مشابه مشتری خارج از منظومه شمسی کشف کرده است. این سیاره به‌نام TOI-2180 b حاوی عناصری سنگین‌تر از هیدروژن و هلیوم است و ۲۶۱ روز طول می‌کشد تا دور ستاره خود گردش کند. سیاره مذکور ۳۷۹ سال نوری با زمین فاصله دارد و متوسط دمای آن ۷۷ درجه سانتیگراد است.

حجم TOI-2180 b تقریبا به‌اندازه‌ مشتری اما با جرم حدود ۳ برابر آن است. این تفاوت چگالی می‌تواند نشان دهد که TOI-2180 b در روندی متفاوت نسبت‌به مشتری شکل گرفته است. یکی دیگر از نکات عجیب این سیاره، دمای بیشتر آن نسبت‌به مشتری و زحل است، اما در مقایسه با بسیاری از سیاره‌های فراخورشیدی عظیم دیگر کاملا سرد محسوب می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: عکاسی نجومی برای مبتدیان

گفتنی است تعداد زیادی از سیاره‌های فراخورشیدی غول‌پیکر گازی، در طبقه‌بندی مشتری‌های داغ قرار می‌گیرند که در مداری نزدیک، به دور ستاره‌ مادر می‌گردند. مشتری‌های داغ سیاره‌هایی گازی در ابعاد سیاره مشتری یا بزرگ‌تر از آن هستند که فاصله بسیار کمی با ستاره خود دارند و به‌همین‌سبب از دمای زیادی برخوردارند.

تام جاکوبز (Tom Jacobs)، افسر نیروی دریایی سابق که در پروژه‌های علمی شهروندی ناسا فعالیت می‌کند، کاشف این سیاره است. طی این پروژه‌ها محققان سازمان فضایی آمریکا با مردم عادی که علاقه به ستاره‌شناسی و فیزیک دارند، همکاری می‌کنند. تام جاکوبز  هنگام بررسی داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تلسکوپ تس (TESS) ناسا متوجه شد نور ستاره میزبان در بازه زمانی ۲۴ ساعته کمتر از نیم درصد کاهش یافته و دوباره درخشش خود را باز می‌یابد.

جاکوبز یافته‌اش را به محققان ناسا اطلاع داد و آن‌ها بااستفاده‌از تلسکوپ خودکار سیاره‌یاب (APF) رصدخانه لیک (Lick Observatory) واقع‌در کالیفرنیا فرضیه جاکوبز را آزمایش کردند. محققان به‌وسیله تاثیر کشش گرانشی سیاره بر ستاره، توانستند حجم سیاره را محاسبه و احتمالاتی درباره مدار آن تخمین بزنند.

منبع mehrnews digikala