کشف یک قمر غول‌پیکر به‌اندازه نپتون خارج از منظومه شمسی

منجمان طی پژوهشی با بررسی داده‌های آرشیوی تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler) ناسا که مدت‌ها پیش بازنشسته شده است، قمری در سامانه ستاره‌ای دیگری پیدا کردند که کشفی نادر به‌شمار می‌آید. این قمر فراخورشیدی که Kepler-1708b-i نام دارد ۵۷۰۰ سال نوری از زمین دورتر است و به دور سیاره‌ای گازی به‌اندازه مشتری موسوم به Kepler-1708b می‌چرخد. حجم این قمر ۲.۶ برابر زمین بوده و این‌درحالی‌ است که منظومه شمسی، قمری با چنین ابعادی ندارد. چالش کنونی، بررسی چگونگی شکل‌گیری این قمرهای بزرگ در اطراف سیاره‌های گازی غول‌پیکر است.

تاکنون منجمان حدود ۴۹۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف کرده‌اند و ۸۴۰۰ کشف دیگر درانتظار تایید هستند، اما قمرهای کمی در مدار این سیاره‌ها تایید رصد شده است. این‌درحالی است که در منظومه شمسی بیش از ۱۷۵ قمر به‌دور سیاره‌ها می‌چرخند.

در همین رابطه بخوانید: صدای بزرگترین قمر مشتری را بشنوید+فیلم

اگر سیاره‌ای در منظومه‌ای دیگر از مقابل ستاره‌اش گذر کند، تغییراتی در روشنایی ستاره ایجاد می‌شود که با اندازه‌گیری آن و بررسی بیشتر داده‌ها، می‌توان حضور سیاره‌های فراخورشیدی را در اطراف ستاره‌ها شناسایی کرد. این روش، گذر نام دارد و حالا برای تشخیص قمری در اطراف این سیاره‌ها، باید به سیگنال‌هایی در میان سیگنال‌های دریافتی از سیاره توجه داشت.

قمر
تصویر شبیه‌سازی‌شده از سیاره Kepler-1625b و قمر آن

بااین‌حال، هنوز یک درصد احتمال دارد که این سیگنال دریافت‌شده، خطا باشد. به‌طورکلی، قمرهای فراخورشیدی اجرام کوچکی هستند و اغلب با سیگنال دریافتی از سیاره میزبان تداخل پیدا می‌کنند و یافتن آن‌ها چالش‌برانگیز است. محققان برای افزایش احتمال موفقیت این مطالعه، سیاره‌هایی را بررسی کردند که دوره گردش بیشتری نسبت‌به دوره گردش زمین (یک سال) دارند. آن‌ها توانسته‌‌اند با داده‌های تلسکوپ کپلر ۷۰ سیاره فراخورشیدی گازی با این شرایط پیدا کنند که فقط یکی از آن‌ها قمری در اطراف خود داشت.