رقبای تلسکوپ فضایی جیمز وب در آینده

1 3,192

ناسا و سازمان‌های فضایی دیگر، بعد از پرتاب بزرگترین تلسکوپ فضایی دنیا به‌نام جیمز وب (James Webb) دیگر چه برنامه‌هایی برای کاوش در فضا دارند؟ پنج ماموریت مهم آینده آن‌ها را در ادامه می‌خوانیم.

در همین رابطه بخوانید: موقعیت زنده تلسکوپ جیمز وب

۱. تلسکوپ نانسی گریس رومن

نانسی گریس رومن (Nancy Grace Roman) اولین ستاره‌شناس ارشد ناسا و نخستین زنی بود که موفق شد به‌سمت مدیریت ناسا برسد. او این سمت را به‌مدت ۲۰ سال حفظ کرد و در برنامه‌های مهمی از جمله تلسکوپ فضایی هابل شرکت داشت. اکنون تلسکوپی با همین نام توسط ناسا در دست توسعه است که مطابق برنامه‌ریزی‌ها سال ۲۰۲۷ به فضا پرتاب می‌شود. تلسکوپ مذکور پیش‌ از‌ اینکه نام نانسی گریس رومن را به‌خود بگیرد، تلسکوپ نقشه‌برداری میدان باز فروسرخ (WFIRST) نامیده می‌شد.

زنان در فضا

هدف اصلی این تلسکوپ، نقشه‌برداری بخش‌های گسترده‌ای از جهان به‌منظور مطالعه انرژی تاریک است. انرژی تاریک شکل ناشناخته‌ای از انرژی است که همه فضا گیتی را به‌صورت فرضی در بر می‌گیرد و سرعت انبساط جهان را می‌افزاید. جهان شامل حدود ۲۶٫۸٪ ماده تاریک، ۶۸٫۳٪ انرژی تاریک و ۴٫۹٪ ماده معمولی است.

نانسی گریس رومن

تلسکوپ یادشده قادر است به‌طور مستقیم از سیاره‌های فراخورشیدی عکاسی کرده و با روش  ریزهمگرایی گرانشی حدود ۲۶۰۰ سیاره فراخورشیدی را درون کهکشان راه‌شیری پیدا کند. این تلسکوپ به کشف انواع اجرام کیهانی مانند کوتوله‌های قهوه‌ای و سیاه‌چاله‌ها نیز می‌پردازد.

۲. تلسکوپ فضایی لوویر

تلسکوپ لوویر (LUVOIR) حتی از جیمز وب هم بزرگ‌تر است و قدرت دیدی معادل ۴۰ برابر هابل دارد. اخترشناسان امیدوارند که این تلسکوپ همه‌کاره بتواند به کارهای متنوعی مثل رصد ابرهای مشتری و عکس‌برداری از سیاره‌های فراخورشیدی جهت بررسی امکان وجود حیات بپردازد. طبق پیش‌بینی‌های اولیه این تلسکوپ فضایی حدود سال ۲۰۳۰ پرتاب خواهد شد.

۳. تلسکوپ فضایی هابکس (HabEx)

گمان اخترشناسان بر این است که در خارج از منظومه شمسی سیاره‌هایی قابل سکونت برای انسان وجود داشته باشد. ازهمین‌رو باتوجه‌به تخریب سیاره زمین و افزایش جمعیت ساکن بر روی آن، بشر در تلاش برای پیدا کردن سکونتگاه‌هایی جدید است؛ تلسکوپ فضایی هابکس به‌منظور یافتن سیاره‌ای با شرایط و ویژگی‌های مشابه کره زمین به فضا ارسال خواهد شد.

حیات

اهداف مورد نظر ناسا از ماموریت هابکس شامل شناسایی سیاره‌های اطراف، ترسیم‌ نقشه‌هایی از سامانه‌های سیاره‌ای نزدیک و کاوش سیاره‌های درون آن‌ها و همچنین اکتشاف بخش‌های دوردست جهان در طیف فرابنفش است. سامانه سیاره‌ای مجموعه‌ای از جرم‌های غیر ستاره‌ای است که در محدوده گرانشی در مدار یک ستاره یا سامانه ستاره‌ای قرار دارند. محققان امیدوارند که این تلسکوپ در سال ۲۰۳۵ پرتاب شود.

در همین رابطه بخوانید: رصدخانه آنلاین در اختیار همگان

۴. آنتن فضایی تداخل‌سنج لیزری

آنتن فضایی تداخل سنج لیزری (LISA) یک رصدخانه امواج گرانشی است که آژانس فضایی اروپا (ESA) رهبری ماموریت آن را برعهده دارد. این آنتن فضایی، منابع امواج گرانشی مانند برخورد سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم و سامانه‌های ستاره‌ای دوگانه فشرده در کهکشان راه شیری را که آشکارسازهای زمینی قادر به انجام آن نیستند، مورد شناسایی و اندازه‌گیری قرار می‌دهد. این رصدخانه قرار است در سال ۲۰۳۴ پرتاب شود.

تلسکوپ

۵. کاوشگر رادیویی عصر تاریکی

مدارگرد رادیویی عصر تاریکی (DARE) برای شناسایی تابش‌های انتقال به سرخ از اتم‌های هیدروژن اولیه و درست زمانی‌که اولین ستاره‌ها شروع به انتشار نور کردند، طراحی شده است و به‌دور ماه خواهد چرخید.

این مدارگرد جهان را از حدود ۸۰ میلیون سال تا ۴۲۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ یا بیگ بنگ رصد کرده و داده‌های مربوط به شکل‌گیری اولین ستاره‌ها، تجمع‌های اولیه سیاه‌چاله‌ها و یونیزه شدن مجدد جهان را ارائه می‌دهد. همچنین این برنامه بینشی برای توسعه و استقرار تلسکوپ‌های سطح ماه فراهم می‌کند و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ پرتاب شود.

مدارگرد ماه

تلسکوپ جیمز وب چیست و چه اهدافی دارد؟

آینه اصلی جیمز وب به‌عنوان بخش اصلی آن از ۱۸ آینه کوچکتر شش ضلعی و از جنس بریلیوم با روکش طلا ساحته شده است. قطر این آینه ۶.۵ بوده که بسیار بزرگتر از آینه اصلی هابل با قطر ۲.۴ متر است. این تلسکوپ همچنین مجهز به یک آفتابگیر ۵ لایه بسیار بزرگ به‌اندازه زمین تنیس است که با مسدودسازی نور خورشید، زمین و ماه، آینه و دیگر ابزار را در دمای کمتر از ۲۲۳- درجه سانتیگراد نگه می‌دارد.

جیمز وب همه مراحل تاریخ پر رمز و راز کیهان از زمان انفجار بزرگ (بینگ‌بنگ) و تشکیل منظومه‌های ستاره‌ای با قابلیت پشتیبانی از حیات در سیاره‌هایی مانند زمین گرفته تا تکامل منظومه شمسی را بررسی خواهد کرد. با بهره‌گیری از این تلسکوپ، طیف گسترده‌ای از تحقیقات در زمینه‌های نجوم از جمله مشاهده برخی از دورترین رویدادهای کیهانی و اجرام در عالم هستی فراهم می‌شود. به‌علاوه، دانشمندان با کمک جیمز وب قادر به مطالعه دقیق ویژگی‌های اتمسفری آن دسته از سیاره‌های فراخورشیدی خواهند بود که به‌طور بالقوه قابل سکونت هستند.

منبع isna wikipedia wikipedia espash espash