کم‌خونی، چالش جدید فضانوردان برای سفر به ماه و مریخ

دانشمندان علت کم‌خونی شدید فضانوردان پس از پایان سفر فضایی و بازگشت به زمین را دریافتند. به‌گفته محققان دانشگاه اتاوا (University of Ottawa) کانادا، هنگام حضور در فضا نرخ نابودی گلبول‌های قرمز حداکثر ۵۴ درصد بیشتر از روی زمین است و هرچقدر سفر یک فضانورد طولانی‌تر باشد، زیان‌های بیشتری برای او به‌همراه دارد. بدین ترتیب، سفرهای طولانی به ماه و یا مریخ با چالشی جدید در این زمینه روبرو خواهند شد.

قبل از این تصور می‌شد که مشکلات ناشی از کم‌خونی در فضا به‌دلیل تغییر در تعادل مایعات بدن فضانوردان بوده و ۱۰ روز بعد به‌حالت عادی بازمی‌گردد. اکنون محققان طی مطالعه روی ۱۴ فضانورد که پس از اقامت ۶ ماهه در فضا به زمین بازگشته‌اند، دریافتند مشکل اصلی زمان بازگشت به زمین است؛ چون طی بازگشت به زمین و افزایش نیروی گرانش، توده استخوانی و قدرت عضلانی فضانوردان کاهش و احساس خستگی افزایش می‌یابد. طی نتایج به‌دست‌آمده، هرثانیه حضور در فضا سبب ازبین رفتن سه میلیون گلبول قرمز می‌شود، درحالی‌که این رقم در سطح زمین حدود دو میلیون است.

در همین رابطه بخوانید: تاثیر حضور در فضا بر بدن انسان چیست؟

بدن قادر به جبران گلبول‌های قرمز ازدست‌رفته است و جایی برای نگرانی نیست، اما محققان مطمئن نیستند که آیا این ترمیم می‌تواند به‌صورت دائمی و برای سفرهای فضایی طولانی انجام شود یا خیر؛ زیرا آن‌ها با تکرار آزمایش‌ نمونه‌های خون و تنفس یک سال پس از بازگشت فضانوردان دریافتند که تخریب گلبول‌های قرمز همچنان ۳۰ درصد بیشتر از سفر به فضا است.

سفر فضایی

این نتایج نشان می‌دهد که ممکن است تغییرات ساختاری درطول سفر به فضا برای فضانورد رخ دهد که همچنان پس‌از گذشت مدت زیادی از ماموریت فضایی طولانی، کنترل گلبول‌های قرمز را دردست داشته باشد. فضانوردی و سفر فضایی توریستی خطرات سلامتی زیادی دارد و باید تمهیدات بیشتری برای آن درنظر گرفته شود. فرود آمدن روی زمین و درآینده روی سیاره‌های دیگر، کم‌خونی، سطح انرژی، تحمل و قدرت فضانوردان را تحت تاثیر قرار داده و ماموریت‌ها را با مشکل روبرو خواهد کرد.

منبع digiato baztab isna
محمد باقر

آیا فضانوردان در ایستگاه فضایی که در حالت خلا هستند چطوری مشکل دستشویی رفتن را برطرف میکنند. چون فقط خود این موضوع کاری مشکل میتونه باشه.

Zeryan