ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ فعال خواهد ماند

0 168

دولت آمریکا از ناسا خواست تا فعالیت خود را در ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ ادامه دهد. برای این کار ناسا باید با شرکای خود از جمله آژانس فضایی اروپا (ESA)، آژانس فضایی کانادا (CSA)، آژانس فضایی ژاپن (JAXA) و آژانس‌ فضایی روسیه (Roscosmos) به‌همکاری بپردازد تا بتواند ایستگاه فضایی بین‌المللی را تا پایان این دهه مورد استفاده قرار دهد.

این ایستگاه قرار بود تا سال ۲۰۲۴ به فعالیت خود ادامه دهد. ناسا به‌دنبال راه‌هایی برای واگذاری فعالیت روزانه ایستگاه فضایی به نهادهای تجاری است تا بتواند بودجه خود را صرف برنامه آرتمیس و سفر انسان‌ها به ماه کند. افزایش عمر این ایستگاه، زمان بیشتری فراهم می‌کند تا از واگذاری تحقیقات مدار زمین و فعالیت‌های تجاری آن به پایگاه‌های خصوصی جدید، اطمینان حاصل شود. ناسا به‌تازگی قراردادهایی برای توسعه ایستگاه‌های فضایی تجاری یا متصل به ایستگاه فضایی بین‌المللی که در نهایت از آن جدا می‌شوند، منعقد کرده است.

در همین رابطه بخوانید:

موقعیت زنده ایستگاه فضایی بین‌المللی

بیل نلسون (Bill Nelson)، رئیس ناسا، اظهار داشت: «ادامه حضور ایالات متحده در ایستگاه فضایی بین‌المللی باعث افزایش نوآوری و رقابت و همچنین پیشرفت تحقیقات و فناوری‌های لازم برای ارسال اولین زن و اولین فرد رنگین پوست به ماه تحت برنامه آرتمیس ناسا می‌شود و راه را برای اعزام انسان‌ها به مریخ باز می‌کند.»

آژانس فضایی اروپا پیش‌ازاین از ادامه فعالیت ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ حمایت کرده بود و آژانس فضایی ژاپن نیز تایید کرده است که آزمایشگاه کیبو (Kibo) قادر به ادامه فعالیت تا این زمان هستند. آژانس‌ فضایی روسیه پیشنهاد خروج از این ایستگاه و لغو همکاری در سال ۲۰۲۵ را برای راه‌اندازی ایستگاه فضایی خود داده، اما همزمان با این موضوع یک ماژول آزمایشگاهی چندمنظوره به نام نائوکا (Naoka) و یک درگاه اتصال جدید به نام پریچال (Prichal) به ایستگاه فضایی متصل کرده است.

ایستگاه فضایی بین‌المللی

ایستگاه فضایی بین‌المللی (International Space Station به‌اختصار ISS) یک ساختار فضایی ماژولار (دارای چندین بخش قابل سکونت) است که در مدار لئو و در ارتفاع حدودا ۴۰۰ کیلومتری زمین به‌دور کره زمین می‌چرخد. این ایستگاه از سال ‍۱۹۹۸ آغاز به‌کار کرد و ۴ کشور آمریکا، روسیه، ژاپن، کانادا به‌همراه آژانس فضایی اروپا (ESA) تملک آن را در اختیار دارند. ایستگاه فضایی بین‌المللی نهمین ایستگاه فضایی قابل زندگی است. سالیوت (Salyut)، آلماز (Almaz)، میر (Mir) هر سه متعلق به شوروی و سپس روسیه و اسکای‌لب (SkyLab) متعلق به آمریکا ازجمله ایستگاه‌های فضایی سرنشین‌دار پیشین بودند.

ISS به‌عنوان یک آزمایشگاه تحقیقاتی در شرایط ریزگرانش و محیط فضایی عمل می‌کند و میزبان تحقیقات علمی در حوزه‌های مختلفی از جمله اخترزیست‌شناسی، نجوم، هواشناسی و فیزیک است. این ایستگاه همچنین به‌منظور آزمایش سامانه‌های فضاپیماها و تجهیزات مورد نیاز برای ماموریت‌های طولانی مدت آینده به ماه و مریخ مناسب است.

در همین رابطه بخوانید:

بهترین عکس‌های علمی ایستگاه فضایی بین‌المللی ۲۰۲۱

منبع isna espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63365
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها