آزمایشگاه محموله‌های سنجشی فضایی به‌بهره‌برداری رسید

آزمایشگاه AODCS و محموله‌های سنجشی فضایی طی بازدید حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران، از روند پیشرفت پروژه‌های پژوهشکده سامانه‌های ماهواره‌ای به‌بهره‌برداری رسید. در این بازدید و طی نشستی که با حضور رئیس سازمان فضایی ایران، رئیس و مدیران ارشد پژوهشگاه فضایی ایران و مجریان پروژه پژوهشکده سامانه‌های ماهواره‌ای برگزار شد، گزارش کاملی از آخرین وضعیت پروژه‌های ماهواره ناهید-۲، نمونه دوم ماهواره پارس، ماهواره مدار GTO و پروژه‌های مطالعاتی و راهبردی ابلاغی سازمان فضایی توسط متخصصان این پژوهشکده ارائه شد و حاضران در جریان آخرین دستاوردها و چالش‌های پیش‌روی این پروژه‌ها قرار گرفتند.

ماهواره‌بر سیمرغ سه محموله تحقیقاتی را به فضا پرتاب کرد

سالاریه با تاکید بر لزوم تمرکز بر اتمام به‌موقع پروژه‌های در دست انجام، تحقق این امر را مستلزم تعامل، هماهنگی و همگرایی حداکثری کارشناسان پژوهشگاه فضایی با سازمان فضایی ایران عنوان کرد. در ادامه این دیدار، از مراحل و روند اجرای پروژه‌های در دست اقدام و آزمایشگاه‌های پژوهشکده سامانه‌های ماهواره بازدید شد.

هوافضا ایران

حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، بااشاره‌به اینکه یکی از راهبردهای اصلی پژوهشگاه فضایی ایران توسعه زیرساخت‌های فضایی کشور است، در خصوص هدف از راه‌اندازی این آزمایشگاه گفت: «باتوجه‌به گسترش فعالیت‌های زیرسامانه‌ای و سامانه‌ای پژوهشکده سامانه‌های ماهواره‌ای، ساخت و تجهیز این آزمایشگاه در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفت و آزمایشگاه مذکور با هدف انجام فعالیت‌های بخش‌های تعیین موقعیت، تعیین وضعیت و محموله‌های سنجشی تاسیس شده است.»

وی افزود: «آزمایشگاه AODCS دارای تجهیزات و بستر آزمایش سخت‌افزار در حلقه زیرسامانه تعیین و کنترل وضعیت شامل میز سه درجه آزادی، شبیه‌ساز خورشید، سیم‌پیچ هلمهولتز (Helmholtz) و شبیه‌ساز GPS است. همچنین، امکان انجام آزمایش‌های عملکردی عناصر سخت‌افزاری زیرسامانه نیز در این آزمایشگاه فراهم شده است.»

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در این مراسم ضمن ارائه توضیح‌هایی در خصوص مراحل ساخت و راه‌اندازی این آزمایشگاه، به برخی از خدمات قابل ارائه این آزمایشگاه شامل آزمایش بستر HIL ماهواره در مدهای مختلف، آزمایش عملگرهای کنترل وضعیت، آزمایش عملکردی، توان و مقادیر فیزیکی چرخ عکس‌العملی توسط GUI، آزمایش و شبیه‌سازی GPS، تست عملکرد مقدماتی حسگر خورشید، شبیه‌سازی سخت‌افزاری محموله‌های تلسکوپی قدرت تفکیک مکانی بالا، آزمون‌های سلامت و بررسی اولیه محموله‌های سنجشی، طراحی، ساخت و آزمون مدل‌های آزمایشگاهی محموله‌های سنجشی به منظور صحه‌سنجی مفهوم‌های مختلف و صحه‌سنجی سامانه‌ای محموله‌های سنجشی (مدیریت داده و ارتباطات) اشاره کرد.

به‌گفته وی، از جمله برنامه‌های آتی این آزمایشگاه، تجهیز به بستر آزمایش آسمان شب، هلمهولتز دقیق و تکمیل بستر آزمایشگاه محموله‌های سنجشی است.

منبع mehrnews