طرح ملی مالزی برای رشد بخش فضایی این کشور

0 137

مالزی در حال توسعه یک طرح ملی است تا بخش فضایی خود را به‌ویژه در زمینه تولید ماهواره‌های سنجش از دور، قطعات ماهواره‌ای و خدمات پایین دستی مبتنی‌بر داده‌، رشد دهد. به‌گفته مقامات دولتی، این طرح یک راهبرد ۱۰ ساله را تا سال ۲۰۳۰ در راستای سیاست ملی فضایی مالزی ترسیم می‌کند. دولت مالزی امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ بخش فضایی این کشور به ۰.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی کمک کند.

داتوک احمد امزاد هاشم (Datuk Ahmad Amzad Hashim)، معاون وزارت علوم، فناوری و نوآوری (Ministry of Science, Technology and Innovations به‌اختصار MOSTI) مالزی، دراین‌باره گفت: «یکی از ابتکار‌های اصلی این طرح، توسعه ماهواره‌های سنجش از دور مالزی است. این برنامه از طریق یک مشارکت دولتی و خصوصی با هدف ایجاد فرصت‌هایی برای همکاری راهبردی بین دولت و صنعت محلی در زمینه توسعه فناوری ماهواره‌ای اجرا خواهد شد.»

در همین رابطه بخوانید:

ژاپن به‌دنبال گسترش همکاری‌های فضایی با مالزی

علاقمندی مالزی به دسترسی به فناوری فضایی روسیه

وی ادامه داد: «دولت زیرساخت‌های پیشرفته فناوری فضایی، از جمله تجهیزات ساخت، تجمیع و آزمایش ماهواره، یک مرکز کنترل ماموریت ماهواره‌ای و یک ایستگاه زمینی ماهواره‌ای سنجش از دور را توسعه داده است که با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارند.»

احمد امزاد با بیان اینکه مالزی برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی به‌دنبال امضای یادداشت‌ تفاهم با سازمان‌های برتر در کشورهای توسعه‌یافته است، اظهار داشت: «این تفاهم‌نامه‌ها به افزایش قابلیت‌های کشور در تحقیق، توسعه، تجاری‌سازی و نوآوری از طریق انتقال فناوری‌های پیشرفته مرتبط با فضا مانند فناوری ماهواره، حامل‌های فضایی، سامانه‌های آنتن و فناوری‌های هوش مصنوعی مرتبط با پردازش کلان داده‌ کمک خواهد کرد.»

گفتنی است آژانس فضایی مالزی در سال ۲۰۱۹ با ادغام آژانس فضایی ملی (ANGKASA) و آژانس سنجش از دور مالزی (MYSA) برای بهبود کارایی ارائه خدمات دولتی در بخش فضایی تاسیس شد. همچنین سیاست ملی فضایی مالزی که در سال ۲۰۱۷ به‌تصویب رسیده است، اهمیت فناوری‌های فضایی را برای رشد اقتصاد و امنیت ملی کشور به‌رسمیت می‌شناسد.

منبع isrc
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63266
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها