راز میدان‌های مغناطیسی غول‌های یخی منظومه شمسی

محققان در یافته‌‌های خود نشان داده‌اند چگونه دو سیاره غول‌پیکر یخی اورانوس و نپتون میدان‌های مغناطیسی خود را حفظ می‌کنند. دراین‌راستا دانشمندان موسسه علوم کارنگی (Carnegie Institution for Science) و دانشگاه شیکاگو (University of Chicago) آمریکا در مطالعه‌ای اظهار کرده‌اند لایه‌ای از یخ داغ می‌تواند در ایجاد میدان‌های مغناطیسی سیاره‌های غول‌پیکر یخی مانند اورانوس و نپتون نقش داشته باشد.

میدان‌های مغناطیسی

چگونگی تشخیص میدان‌های مغناطیسی اورانوس و نپتون

محققان این مطالعه تصمیم گرفتند از ابزارهای طیف‌سنجی متعددی برای نقشه‌برداری تغییرات رخ‌داده در ساختار و خواص یخ در شرایطی با ۱.۵ میلیون برابر فشار جو عادی و دمایی در حدود ۱۱۲۰۰ درجه فارنهایت استفاده کنند. دانشمندان با انجام این کار توانستند ظهور دو شکل از یک یخ فوق یونی (Superionic ice) را که احتمال می‌دادند یکی از آن اشکال در فضای داخلی سیاره‌های اورانوس و نپتون یافت شود، مشخص کنند.

یخ فوق یونی

یخ فوق یونی یخی است که در فشارها و دماهای بسیار بالا شکل می‌گیرد. در این نوع یخ پیوندهای مولکول‌های آب جابه‌جا شده و به مولکول‌های هیدروژن اجازه داده می‌شود آزادانه در یک شبکه اکسیژن شناور باشند. بنابراین این تحرک باعث می‌شود یخ بتواند الکتریسیته را تقریبا به‌خوبی یک ماده فلزی هدایت کند.

نتیجه شبیه‌سازی‌ها

ویتالی پاراکپنکا (Vitali Prakpenka)، از دانشگاه شیکاگو، در‌این‌باره می‌گوید: «این آزمایش‌ها آن‌قدر چالش‌برانگیز بود که ما مجبور شدیم چند هزار مورد از آن‌ها را در طول یک دهه انجام دهیم تا داده‌های با کیفیت بالایی برای حل این معمای طولانی به‌دست آوریم.»

وی ادامه می‌دهد: «شبیه‌سازی‌ها نشان داده است میدان‌های مغناطیسی این دو سیاره،در لایه‌های نازک و در سیالی که در نواحی با عمق نسبتا کم یافت می‌شوند، ایجاد شده‌اند و رسانایی این یخ فوق یونی می‌تواند در شکل‌گیری این میدان مغناطیسی موثر باشد. علاوه‌براین یکی از دو ساختاری که ما موفق به مشاهده آن شدیم می‌تواند در شرایط خاص این مناطق مولد میدان مغناطیسی حضور داشته باشد.»