اخترشناسان قدرتمندترین میدان مغناطیسی شناخته‌شده تاکنون را کشف کردند

0 280

گروهی از محققان هنگام بررسی سیگنال‌های قدرتمند اشعه ایکسی که از یک ستاره نوترونی خارج می‌شد، میدان مغناطیسی آن را محاسبه کرده و متوجه شدند قدرت آن میلیون‌ها بار بیشتر از هر میدانی است که در آزمایشگاه روی زمین ساخته شده؛ به‌عبارت‌دیگر آن‌ها قدرتمندترین میدان مغناطیسی جهان را که تاکنون شناخته شده، کشف کردند.

این ستاره نوترونی با نام GRO J1008-57 به گروه تپ‌اخترهای اشعه ایکس در حال تجمیع تعلق دارد. ستاره مذکور اشعه‌های قدرتمند الکترومغناطیسی منتشر می‌کند که در فواصل مشخص مانند نور فانوس دریایی از روی زمین گذر می‌کنند. حالت «در حال تجمیع اشعه ایکس» نیز مربوط به این واقعیت است که مواد به‌تدریج روی سطح ستاره می‌افتند و انفجارهای پرتوی ایکس پرانرژی دوره‌ای را به‌وجود می آورند که به‌وسیله تلسکوپ قابل تشخیص است.

در این کشف، محققان آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences) و دانشگاه ابرهارد کارلس توبینگن (Eberhard Karls University of Tübingen) آلمان تحقیقاتی روی یکی از این انفجارها انجام دادند تا قدرتمندترین میدان مغناطیسی تپ‌اختر را محاسبه کنند. محققان با استفاده از تلسکوپ فضایی HXMT (سرواژه Hard X-ray Modulation Telescope) متعلق به چین، انفجاری در تپ‌اختر را بررسی کردند که در اوت۲۰۱۷ اتفاق افتاده بود. 

آن‌ها در مورد یک نشانه خاص به نام ویژگی «پراکندگی تشدید سیکلوترون» (CRSF) پژوهش کردند. این نشانه خاص در حقیقت الگویی است که طبق آن، فوتون‌های اشعه ایکس، الکترون‌های پلاسمای روی سطح را پراکنده می‌کنند. انرژی این CRSF حدود ۹۰ کیلوولت تعیین شده و محققان با توجه به آن، میدان مغناطیسی تپ اختر را یک میلیارد تسلا محاسبه کردند.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15773
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها