ایده جدید پژوهشگران برای نجات زمین

0 36

گروهی از پژوهشگران با استفاده از شیوه دفاعی جدیدی به‌نام Pi (سرواژه Pulverize It) قصد دارند زمین را از برخورد احتمالی سیارک‌ها نجات دهند. دانشمندان در این روش با پرتاب مجموعه‌ای از میله‌های نفوذکننده با سرعت بالا به مسیر سیارک‌های بزرگ آن‌ها را منهدم و به صدها قطعه ریز تبدیل می‌کنند. این میله‌ها هر کدام با اندازه تقریبی ۱.۸ تا ۳ متر، حاوی مواد منفجره هستند تا سیارک در حال نزدیک‌ شدن را مدت‌ها پیش از رسیدن به جو زمین، منفجر و به قطعات نسبتا بدون خطر خرد کنند.

البته به‌گفته محققان رگبار بقایای حاصله می‌تواند همچنان به سازه‌ها و انسان‌های روی زمین آسیب برساند؛ اما این آسیب در مقایسه‌‌‌ با برخورد سیارکی بزرگ ناچیز خواهد بود. همچنین یکی از مزیت‌های روش Pi این است که حامل فضایی مملو از میله‌های نفوذکننده می‌تواند ازنظر تئوری با اخطار بسیار کوتاه و حتی چند دقیقه پیش از رسیدن جرم به جو زمین پرتاب شود.

نجات زمین
(نجات زمین)

روش‌های دیگر برای نجات زمین

ناسا نیز در ماموریتی جدید قصد دارد با انجام یک چالش و تمرین برای نجات زمین در برابر تهدیدهای فضایی آینده، یک فضاپیما را با سرعت ۶.۵ کیلومتر بر ساعت به سیارکی بکوبد که با سرعت بیش از ۲۴ هزار کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است. این برنامه دارت (DART سرواژه Double Asteroid Redirection Test) نام دارد و ماموریتی را برای انحراف مسیر سیارک احتمالی از سمت زمین آزمایش می‌کند.

نجات زمین

روش Pi نیز برای اثبات کارآمدی به آزمون‌های گسترده نیاز خواهد داشت. این آزمایش‌ها با آزمایش‌های زمینی روی سیارک‌های غیرواقعی آغاز می‌شود و سپس به‌سمت اهداف واقعی در فضا خواهد رفت. البته بدون سامانه هشدار اولیه مناسب، Pi و سایر روش‌های دفاع سیاره‌ای حفاظت کمتر از سطح مطلوب ارائه خواهند داد.

منبع zoomit espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=61354
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها