ماه زمانی با میدان مغناطیسی از جو زمین محافظت می‌کرده است

محققان می‌گویند ماه و زمین قبلاً میدان‌های مغناطیسی مشترکی داشته‌اند که از جو آن‌ها در برابر بادهای مضر خورشیدی محافظت می‌کرده است. بر اساس مطالعه‌ای که با هدایت محققان ناسا صورت گرفته، سپر مغناطیسی ماه که در حال حاضر منقرض شده، ممکن است به سیاره ما کمک کرده باشد تا جو خود را حفظ کرده و در نهایت از حیات در یک آب و هوای قابل سکونت پشتیبانی نماید.

جیمز گرین (James Green)، دانشمند ناسا و نویسنده اصلی این تحقیق، می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد کره ماه یک مانع محافظتی قابل‌توجه در برابر بادهای خورشیدی مهاجم به‌سمت زمین ایجاد کرده که برای توانایی زمین در حفظ جو خود در این مدت بسیار اثرگذار بوده است. وقتی ناسا فضانوردان خود را از طریق برنامه آرتمیس (Artemis) به قمر زمین بفرستد، ما با بررسی نمونه‌هایی که از قطب جنوب ماه به زمین منتقل خواهد شد، این یافته‌ها را بیشتر بررسی خواهیم بود.»

این مطالعه نحوه کار میدان‌های مغناطیسی زمین و ماه را در تقریباً چهار میلیارد سال پیش شبیه‌سازی کرده و طی آن دانشمندان یک مدل رایانه‌ای را برای بررسی رفتار میدان مغناطیسی ماه و زمین در دو موقعیت در طول مدار مربوطه ایجاد کرده‌اند.

دانشمندان می‌گویند گاهی اوقات مغناطیس‌سپهر (مگنتوسفر) کره ماه به سدی در برابر تابش شدید خورشیدی به ماه و زمین تبدیل می‌شود. دلیل این امر آن است که مگنتوسفر زمین و ماه در مناطق قطبی هر جرم به هم متصل می‌شده‌اند و این اتفاق برای تکامل زمین بسیار مهم بوده است، چرا که ذرات باد خورشیدی با انرژی بالا قادر به نفوذ در میدان‌های مغناطیسی نبودند و همین موضوع شرایط جو زمین را بسیار مناسب کرده و شاید ما را از دچار شدن به سرنوشت مریخ نجات داده است.

جالب است که این دو جو با هم ماده رد و بدل می کرده‌اند. به‌گفته محققان نور ماوراء بنفش شدید برآمده از خورشید، الکترون‌ها را از ذرات خنثی موجود در ارتفاع جو زمین جدا می‌کرده و به آن‌ها بار لازم را برای سفر به ماه در امتداد خطوط میدان مغناطیسی قمر زمین می‌داده است. این امر می‌تواند به ماه کمک کرده باشد تا جو نازک خود را حفظ کند. اما از آنجا که نیتروژن در نمونه‌های سنگ ماه پیدا شده، این ایده را که بین زمین و ماه تبادل ماده صورت گرفته، تقویت می‌کند؛ زیرا جو زمین تحت سلطه نیتروژن بوده و هنوز هم هست.

دیوید دراپر (David Draper)، دانشمند ارشد ناسا و از اعضای این مطالعه، عنوان می‌کند: «شناخت تاریخچه میدان مغناطیسی ماه به ما کمک می‌کند تا نه تنها جوهای اولیه احتمالی، بلکه چگونگی تحول در فضای ماه را نیز بفهمیم. به‌علاوه، چنین تحقیقاتی به ما می‌گوید که هسته ماه چگونه بوده است.»

کاربران ناشناس