پرواز آزمایشی کپسول فضایی بوئینگ تا سال ۲۰۲۲ به‌تعویق افتاد

ناسا اعلام کرد پرواز آزمایشی کپسول استارلاینر (Starliner) شرکت بوئینگ پس از لغو دومین آزمایش مداری آن در تابستان امسال، تا سال ۲۰۲۲ به‌تعویق افتاد. مشکلات این عملیان به‌نام OFT-2 (سرواژه Orbital Test Flight 2) به سال ۲۰۱۹ باز می‌گردد، زمانی که اولین پرواز آزمایشی بدون خدمه آن نتوانست طبق برنامه به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد و آزمایش‌های بعدی چندین مشکل را نشان داد.

دانشمندان سال ۲۰۲۰ را صرف رفع این مشکلات کردند و امیدوار بودند دومین آزمایش مداری این کپسول در سال ۲۰۲۱ بدون خدمه انجام شود، اما این ماموریت نیز با مشاهده مشکل دیگری لغو شد. بنابراین چنین تاخیرهایی باعث شد تا نیکول من (Nicole Mann) و جاش کاسادا (Josh Cassada) که قرار بود به‌وسیله استارلاینر به ایستگاه فضایی بروند، در پاییز سال ۲۰۲۲ سوار بر فضاپیمای کرو دراگون (Crew Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) به این ایستگاه سفر کنند.

ناسا پیش‌تر از شرکت‌های خصوصی درخواست کرده بود فضاپیمایی را برای حمل انسان و جایگزینی برنامه شاتل فضایی که در سال ۲۰۱۱ به‌کار خود پایان داد، طراحی کنند. اسپیس‌ایکس با در نظر داشتن همین امر بودجه‌ای ۲.۶ میلیارد دلاری را به ساخت کپسول کرو دراگون (Crew Dragon) اختصاص داد و بوئینگ نیز ۴.۲ میلیارد دلار را برای ساخت کپسول استارلاینر از دولت آمریکا دریافت نمود. کپسول دراگون اکنون عملیاتی شده و چندین پرواز نیز به‌انجام رسانده، اما استارلاینر هنوز عملیاتی نشده است.

ناسا ‌بار دیگر برای اعزام فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی نیازمند روسیه شد