تحقیقات ناسا و بوئینگ درباره شکست پرتاب استارلاینر تکمیل شد

0 216

در دسامبر۲۰۱۹ کپسول فضایی استارلاینر (Starliner) برای انجام یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین به فضا پرتاب شد؛ کپسولی که شرکت بوئینگ (Boeing) برای برنامه پروازهای سرنشین‌دار ناسا توسعه داده بود. استارلاینر قرار بود در این پرواز به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود، اما پس از بروز یک نقص فنی در مدار اشتباه قرار گرفت. دو روز بعد، تیم کنترل، آن را کاملاً ایمن به زمین بازگرداند. این مسأله منجر به شروع تحقیقات توسط تیمی متشکل از محققان ناسا و بوئینگ برای کشف علت حادثه شد؛ تحقیقاتی که اخیراً به پایان رسیده و گزارشی پیرامون آن منتشر شده که طی آن تیم مذکور در مجموع ۸۰ توصیه برای مأموریت‌های آینده در چند دسته ارائه کرده است.

این تیم به‌طور خاص سه مشکل اصلی را که باعث این نقص شد، پیدا کردند که شامل دو اختلال نرم‌افزاری و یک اختلال ارتباطی بود. به‌نظر می‌رسد که پیوند ارتباطی فضا به زمین به‌طور متناوب قطع شده و همین امر مانع از امکان کنترل تیم کنترل مأموریت در جلوگیری از مسائل نرم‌افزاری حین پرواز شده است.

فهرست کامل ۸۰ توصیه‌ به‌دلیل برخی حساسیت‌ها اعلام نشده، اما دسته‌بندی‌های آن اعلام عمومی شده است. از میان این توصیه‌ها، ۲‍۱ مورد مربوط به آزمایش و شبیه‌سازی است که شامل آزمایش‌های دقیق‌تر برای چگونگی یکپارچه‌سازی نرم‌افزار و سخت‌افزار و انجام آزمایش‌های کامل پرتاب شبیه‌سازی‌شده قبل از هر پرواز است. ۱۰ توصیه دیگر به ارزیابی مجدد نیازهای نرم‌افزاری اختصاص یافته که شامل به‌روزرسانی مستندات و فرآیندهای بررسی داخلی، به‌روزرسانی کد نرم‌افزار، تغییر در ساختارهای گزارش ایمنی و اضافه کردن فرکانس رادیویی (RF) خارجی برای کاهش تداخل است. 

آژانس فضایی آمریکا عوامل سازمانی در ناسا و بوئینگ را که ممکن است در این ناکامی نقش داشته باشند، مورد بررسی قرار داد. تیم بررسی توصیه کرده که ناسا همکاری نزدیکی با پیمانکاران خود داشته باشد تا اطمینان حاصل کند که برنامه‌ها و آزمایش‌های آن‌ها به‌درستی تأیید می‌شوند.

یکی از مدیران این آژانس می‌گوید: «ناسا و بوئینگ حجم عظیمی از کار را انجام داده‌اند تا موضوع‌هایی را که در این پرواز آزمایشی موجب ناکامی استارلاینر شده، بررسی کنند. آنچه در نهایت پیدا کردیم به ما کمک می‌کند تا با پیشرفت در آزمایش این فضاپیما، در آینده از عملکرد آن اطمینان پیدا کنیم.» بوئینگ متعهد شده که استارلاینر با هزینه این شرکت مجدداً پرتاب شود تا نشان دهد که این فضاپیما قابل اعتماد است؛ البته هنوز زمان این پرتاب مجدد اعلام نشده است.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15499
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها