شبکه رمزگذاری کوانتومی تجاری مقرون‌به‌صرفه برای ارتباطات فضاپایه

شرکت ای‌آ اسپیس (Space EA Systems) شبکه رمزگذاری کوانتومی مقرون‌به‌صرفه جدیدی را توسعه داده است که شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در حوزه فضا با استفاده از آن می‌توانند ارتباطاتی امن را در برابر هک، از جمله حملات از طریق رایانه‌های کوانتومی، برقرار کنند. به‌گفته ریکو جونز (Rico Jones)، بنیان‌گذار ای‌آ اسپیس، این فناوری دارای چندین ابداع بوده و یک الگوریتم رمزنگاری کوانتومی پیشرفته ارائه می‌دهد که با تجزیه‌وتحلیل رمزها و بهره‌گیری از تحلیل‌های آماری، ریاضی، هوش مصنوعی و انجام محاسبات کوانتومی با حملات مقابله می‌کند.

فناوری مذکور تحت آزمایش‌های دولتی، دانشگاهی و نظامی قرار گرفته که موفق بوده و اکنون به‌صورت تجاری در دسترس است. سایر طرح‌های فعلی که مسئله کوانتوم را مطالعه می‌کنند بسیار پرهزینه هستند و توسعه آن‌ها بیش از آنچه انتظار می‌رود به‌طول می‌انجامد. بسیاری از طرح‌های فعلی به‌گونه‌ای هستند که از رایانه‌های کوانتومی به‌منظور توزیع اطلاعات از مدار به شبکه‌ها و نقاط پایانی (End Points) روی زمین استفاده می‌کنند.

شبکه رمزگذاری کوانتومی شرکت ای‌آ اسپیس

اسپیس ای‌آ توانست سریع‌تر از سایر طرح‌ها برای دور زدن مشکلات مرتبط با توزیع اطلاعات با استفاده از یک سامانه کوانتومی پیشرفته و امن، عمل کند؛ سامانه‌ای که نیاز به هیچ‌گونه توزیع اطلاعات ندارد. این رویکرد از انتقال‌های متعددی برای هر نوع اطلاعاتی بهره می‌برد که علاوه‌بر پیچیده بودن، خطوط انتقال جدیدی را نیز ایجاد می‌کند.

شبکه رمزگذاری کوانتومی

جونز درباره نحوه کار این شبکه توضیخ می‌دهد: «اطلاعات در زمان رمزگذاری ایجاد می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند و از بین می‌روند؛ سپس در صورت نیاز دوباره ایجاد شده، مورد استفاده قرار گرفته و در زمان رمزگشایی از بین می‌روند. در نتیجه هیچ‌گونه انتقال و ذخیره اطلاعات و همچنین هیچ‌گونه محدودیت مسافتی وجود ندارد.»

گفتنی است ازآنجایی‌که وابستگی خدمات زمینی به شبکه‌های فضاپایه و منظومه‌های ماهواره‌ای به‌طور روزافزون بیشتر می‌شود، ایمن‌سازی آن‌ها در مقابل حملات سایبری نیز بیش‌ازپیش‌ مورد توجه است. از‌سویی دولت‌ها، موسسه‌های تجاری و کارشناسان امنیتی روش‌های فعلی رمزگذاری در دهه آینده را بی‌فایده می‌دانند و بنابراین بودجه‌های کلانی را صرف مطالعه و بررسی شبکه‌های رمزگذاری کوانتومی می‌کنند.

بریتانیا با همکاری شش کشور دیگر سامانه رمزگذاری کوانتومی فضاپایه توسعه می‌دهد