پایش ماهواره‌ای دمای سطح زمین در ۶ ماهه اول ۱۴۰۰

سازمان فضایی ایران با به‌کارگیری فناوری سنجش از دور و توانایی‌های تصاویر ماهواره ترا (Terra) ناسا دمای سطح زمین (Land Surface Temperature به اختصار LST) کشور را در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ اندازه‌گیری کرد. بر‌این‌اساس بیشینه دمای ماهیانه، میانگین بیشینه دمای ماهیانه، میانگین دمای ماهیانه و حداقل دمای کشور در ۶ ماه ابتدایی سال به‌دست آمده است. طبق بررسی‌ها بیشترین دمای ثبت‌شده در کشور مربوط به خرداد و حدود ۸۰.۶ درجه سانتی‌گراد بوده و پس از آن دما کاهش می‌یابد. همچنین مطابق بررسی‌های انجام‌شده، گرم‌ترین استان‌های کشور در این بازه زمانی، استان‌های خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، هرمزگان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی و گلستان بوده‌اند.

وضعیت مقادیر دمایی کشور در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۰

دمای سطح زمین عمدتا حاصل بازتابش پوشش‌های طبیعی شامل خاک، برف و پوشش گیاهی است و از جمله متغیرهایی محسوب می‌شود که اطلاعات مفیدی را دررابطه‌با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی زیرسامانه‌های زمین مانند هوا کره، آب کره، خاک کره، گیاه کره، انسان کره و فرآیندهای آن‌ها فراهم می‌کند. این نوع از دما، تابعی از انرژی خالص در سطح زمین است که به مقدار انرژی رسیده به سطح زمین، گسیل‌مندی سطح، رطوبت و جریان هوای اتمسفر بستگی دارد.

گزارش ۶ ماهه دمای سطح زمین کشور در سال ۱۴۰۰

دمای سطحی زمین در بسیاری از مطالعات علمی از قبیل اقلیم‌شناسی، هواشناسی، کشاورزی، هیدرولوژی، زمین‌شناسی، باستان‌شناسی و مصرف انرژی به‌عنوان یک عامل مهم مطرح شده و از جمله مقادیر مهمی است که می‌تواند نشان‌دهنده تغییرات دما در سطح زمین باشد. گفتنی است با تحلیل نقشه‌های LST، اطلاعات مفیدی در زمینه بررسی پدیده‌های مختلف از جمله تجزیه‌وتحلیل جزایر حرارتی در کلان‌شهرها، تشخیص ناهنجاری‌های حرارتی مربوط به زلزله، شناسایی منابع زمین گرمایی، پایش خشکسالی و آتش سوزی را می‌توان تهیه کرد.

ماهواره ترا

ماهواره ترا که در دسامبر۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد، دارای ۵ حسگر از راه دور برای نظارت بر وضعیت محیط زیست زمین و تغییرات اقلیمی است که یکی از آن‌‌ها «تابش‌سنج طیفی تصویربرداری با وضوح متوسط» (Moderate-resolution Imaging Spectroradiometer به‌اختصار MODIS) نام دارد. این دستگاه توانایی دریافت داده در ۳۶ باند طیفی از طول موج ۰/۴ میکرون تا ۱۴/۴ میکرون با قدرت تفکیک مکانی متغیر (۲ باند در ۲۵۰ متر، ۵ باند در ۵۰۰ متر و ۲۹ باند در یک کیلومتر) را داراست.

در همین رابطه بخوانید: نقشه ماهواره‌ای پهنه‌های سیلاب در استان‌های جنوبی کشور در ۴فروردین۹۹