میکرو راکتور هسته‌ای برای استخراج منابع ماه و مریخ

0 106

شرکت بریتانیایی رولز-رویس (Rolls-Royce) قصد دارد برای استخراج منابع در ماه و مریخ یک میکرو راکتور هسته‌ای پیشرفته بسازد؛ راکتوری که از آن بتوان به‌عنوان پیشران حامل‌های فضایی نیز استفاده کرد. رولز-رویس در این پروژه به‌دنبال یافتن راهکاری جهت استفاده از راکتور هسته‌ای برای حرکت حامل‌های فضایی با سرعت زیاد در فضا و همچنین نحوه به‌کارگیری مجدد این فناوری به‌منظور تامین انرژی برای استخراج معادن در ماه و احتمالا مریخ است.

دیو گوردون (Dave Gordon)، رئیس بخش دفاعی رولز-رویس، در این باره عنوان کرد: «البته این پروژه ممکن است با کمک جف بزوس (Jeff Bezos)، بنیان‌گذار بلو ارجین (Blue Origin)، و ایلان ماسک (Elon Musk)، بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس (SpaceX)، و سایر شرکت‌های فضایی به‌سرانجام برسد.»

گوردون همچنین: «درحال‌حاضر روی زمین با مشکل کمبود فلزهای کمیاب مواجه هستیم، اما می‌توان آن‌ها را از سایر قمرها و سیاره‌ها استخراج کرد؛ ازاین‌رو استخراج منابع در ماه و مریخ طی سال‌های آینده موضوع مهمی خواهد بود.» رئیس بخش دفاعی رولز-رویس افزود: «این فعالیت‌های جدید به انرژی هسته‌ای نیاز دارند، چرا که در فاصله‌های زیاد امکان استفاده از انرژی خورشیدی وجود نخواهد داشت.»

البته تنها شرکت رولزرویس به‌دنبال تحقق چنین اهدافی نیست، بلکه شرکت‌های آمریکایی لونار اوت‌پست (Lunar Outpost)، هانیبی روبوتیکس (Honeybee Robotics) و مستن اسپیس (Masten Space Systems) نیز برای استخراج یخ‌آب با استفاده از حامل فضایی از ماه، در حال ساخت سامانه جدیدی هستند که فرایند توسعه آن‌ها تا سال ۲۰۲۳ به‌پایان خواهد رسید.

دانشمندان دانشگاه آریزونا (University of Arizona) آمریکا نیز قصد دارند گروهی از ربات‌های همکار معدنچی را جهت استخراج منابع مورد نیاز در ماه به این قمر بفرستند. این ربات‌های خودران به‌صورت گروهی کار می‌کنند و می‌توانند فلزهای کمیاب زمینی را بر روی ماه بدون لزوم دریافت دستورالعمل از زمین جستجو و استخراج کنند. آن‌ها برای این امر مبلغ ۵۰۰ هزار دلار از ناسا دریافت کرده‌اند.

در این رابطه بخوانید: ارسال گروهی ربات‌های همکار برای معدن‌کاوی ماه 

منبع gadgetnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=58800
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها