ارسال گروهی ربات‌های همکار برای معدن‌کاوی ماه

0 55

دانشمندان دانشگاه آریزونا (University of Arizona) آمریکا قصد دارند گروهی از ربات‌های همکار معدنچی را جهت استخراج منابع مورد نیاز در ماه به این قمر بفرستند. به‌گفته محققان، این ربات‌های خودران به‌صورت گروهی کار می‌کنند و می‌توانند فلزهای کمیاب زمینی را بر روی ماه بدون لزوم دریافت دستورالعمل از زمین جستجو و استخراج کنند. آن‌ها برای این امر مبلغ ۵۰۰ هزار دلار از ناسا دریافت کرده‌اند.

تیم سازنده ربات‌های مذکور یک فرآیند الکتروشیمیایی را توسعه داده‌اند که پنج بار سریع‌تر از هر روش دیگری به سنگ‌ها رسوخ می‌کند. این روش با یک شیوه معماری یادگیری نورومورفیک به‌نام هارت (Human and Explainable Autonomous Robotic System به‌اختصار HEART) ترکیب شده است که به ربات‌ها آموزش می‌دهد تا با هم کار کنند و مهارت‌های همکاری خود را در طول زمان از طریق یادگیری ماشین ارتقا دهند.

این تیم، ربات‌ها را بر روی زمین آموزش می‌دهند تا بتوانند قبل از رفتن به فضا مهارت‌های کار گروهی خود را در محیطی امن‌تر تقویت کنند. گفتنی است استخراج معادن در زیر سطح ماه می‌تواند تا حد زیادی وابستگی به انتقال مواد از زمین را برای ایستگاه‌های آینده در این قمر کاهش دهد. مواد قابل استخراج در ماه شامل فلزهای کمیاب زمینی مانند تیتانیوم، طلا، پلاتین و هلیوم-۳ است. این فلزها می‌توانند به ساخت تجهیزات پزشکی و تلفن‌های هوشمند کمک کنند و هلیوم-۳ سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای را در آینده‌ای دور تامین می‌کند. تیم یادشده همچنین معتقد است گروه ربات‌ها موجب می‌شوند فضانوردان بتوانند وقت بیشتری را برای انجام ماموریت‌های مهم صرف کنند.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=58429
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها