مسابقه اپسکو در حوزه سنجش از دور ماهواره‌ای

0 116

سازمان همکاری‌های فضایی آسیا-اقیانوسیه موسوم به اپسکو (APSCO) قصد دارد در راستای تربیت متخصصان حوزه فضایی آینده، تحت حمایت سازمان یونسکو و چندین سازمان بین‌المللی دیگر به‌طور مشترک مسابقه‌ای را برگزار کند. موضوع اصلی این مسابقه با عنوان «کشف میراث فرهنگی تاریخی در فضا به‌وسیله چشم» (Discovering Historical Cultural Heritage whit eye in space) که از ۱۵آذر تا ۲۴دی۱۴۰۰ برگزار می‌شود، استفاده صلح‌آمیز از فضا و کاوش در زمینه‌های کاربردی جدید علوم و فنون فضایی است و یکپارچه به‌صورت آموزش و مسابقه انجام خواهد گرفت.

مسابقه مذکور بر پایه برنامه‌های کاربردی و فناوری سنجش از دور صورت می‌گیرد. کمیته برگزاری مسابقه، تصاویر را با وضوح متوسط، بالا و بسیار بالا از مناطق مشخص فراهم می‌کند و شرکت‌کنندگان باید با استفاده از نرم‌افزار سنجش از دور PIE و استفاده از دانش مربوطه، اهداف را در مناطق مشخص شده پیدا کرده و مقدار آسیب اشیا ساخته‌شده توسط بشر را تعیین کنند.

هدف از این فعالیت‌، افزایش اشتیاق دانشجویان دانشگاهی و دانشمندان جوان از کشورهای عضو اپسکو برای کشف زمینه‌های جدید کاربردهای فناوری فضایی است. علاوه‌براین، چنین رویدادی فرصتی به‌منظور تبادل دانش و استفاده از دانش فضایی برای شرکت‌کنندگان فراهم کرده و آن‌ها را تشویق می‌کند تا از داده‌های بزرگ رصد زمین برای کشف همکاری علمی در زمینه علوم زمین، داده‌ها، فناوری و برنامه‌های کاربردی استفاده کنند.

شرکت‌کنندگان از کشورهای عضو اپسکو باید دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری، محققان موسسه‌های تحقیقاتی علمی مرتبط و علاقه‌مندان به فناوری فضایی باشند. ملزومات مورد نیاز مسابقه نیز استفاده از تصاویر با وضوح متوسط برای تجزیه‌وتحلیل محیط جغرافیایی مناطق مشخص‌شده و تعیین مقدار آسیب به اشیا ساخته دست بشر، استفاده از تصاویر با وضوح بالا برای تشخیص سازه‌های فضایی در اهداف مشخص و همچنین استفاده از فناوری سنجش از دور برای کشیدن نقشه ساختار فضایی آن‌ها جهت تولید نقشه‌های سنجش از دور خواهد بود.

همچنین ازآنجاکه این مسابقه بر پایه نرم‌افزار PIE انجام می‌شود، به‌منظور اینکه به همه اجازه درک بهتر نرم‌افزار پردازش تصویر داده شود، اپسکو پیش از مسابقه دوره‌های آموزش نرم‌افزار مربوطه را برگزار خواهد کرد. در زمان انجام مسابقه نیز شرکت چینی پای‌ست (PIESAT) نرم‌افزار را برای همه شرکت‌کنندگان به‌صورت رایگان فراهم می‌کند.

این مسابقه به‌صورت آنلاین و در دو قسمت انجام می‌شود؛ بخش اول شامل دوره آموزشی اپسکو در مورد سنجش از دور به‌مدت ۶ روز و روزی ۳ ساعت برگزار است و با درنظرگرفتن اینکه شرکت‌کنندگان از نقاط زمانی مختلف هستند، در دو نوبت در روز، با محتوای کاملا یکسان اجرا خواهد شد. قسمت دوم مسابقه نیز کشف میراث فرهنگی تاریخی در فضا به‌وسیله چشم خواهد بود.

منبع isrc
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=58599
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها