ساخت واقعی‌ترین و بزرگترین شبیه‌ساز تکامل جهان

0 38

ستاره‌شناسان به‌کمک ابررایانه آترو-۲ (ATERUI II) مستقر در ژاپن توانستند واقعی‌ترین و بزرگترین شبیه‌سازی را بسازند که می‌تواند تکامل جهان طی ۱۳ میلیارد سال را مدل‌سازی کند. این شبیه‌ساز به‌نام اوچو (Uchuu) حاوی ۲.۱ تریلیون ذره در فضایی به‌پهنای ۹.۶ میلیارد سال نوری است و روی رفتار ماده تاریک در جهان در حال انبساط تمرکز دارد. باوجود اینکه ابررایانه آترو-۲ از قدرت بسیار زیادی بهره می‌برد، اما برای جمع‌آوری داده‌ها و شبیه‌سازی این پروژه حدود ۱ سال زمان صرف شد.

اوچو جزئیات یک جهان را در سطح بسیار گسترده‌ای شبیه‌سازی کرده است، به‌طوری‌که محققان موفق شدند در آن خوشه‌های کهکشانی و هاله ماده تاریک کهکشان‌های مجزا را نیز کشف کنند. این موارد می‌تواند اطلاعاتی در خصوص جهان اولیه را در اختیار دانشمندان قرار دهد. جولیا اف ارزا (Julia F. Ereza)، پژوهشگر موسسه آستروفیسیکا آندالوکیا (Instituto Astrofísica Andalucía) اسپانیا، در این خصوص بیان کرد: «اوچو را باید همانند یک ماشین زمان فرض کرد؛ چرا که به‌کمک آن قادر خواهیم بود در این دنیای شبیه‌سازی‌شده به گذشته برویم، به آینده سفر کنیم و حتی زمان را متوقف سازیم.»

محققان برای ساخت این مدل دقیق از جهان به میزان زیادی محاسبات و فضای ذخیره‌سازی احتیاج داشتند، ازاین‌رو در استفاده از این ابزار نجومی از بالغ‌بر ۴۰ هزار پردازنده چند هسته‌ای استفاده و بیش از ۳ پتابایت داده تولید شد. این میزان برابر ۳ میلیون گیگابایت داده است، اما ستاره‌شناسان موفق شدند با فشرده‌سازی، این حجم از داده را به ۱۰۰ ترابایت کاهش دهند. هرچند این میزان داده همچنان بسیار زیاد محسوب می‌شود، اما امکان ذخیره‌سازی آن در یک درایو رایانه وجود دارد.

همچنین دانشمندان امکانی را فراهم کردند تا بتوان به‌شکل آنلاین به داده‌های خام این شبیه‌ساز دسترسی پیدا کرد. به‌همین‌دلیل علاقه‌مندان این حوزه به خرید درایوهای گران‌قیمت نیازی نخواهند داشت، اما برای جستجو در این جهان مجازی باید آن را دانلود کنند که قطعا برای دانلود این ابزار به فضای ذخیره‌سازی بالایی نیاز خواهد بود.

منبع gadgetnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=58563
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها