نرم‌افزاری برای مدیریت خودکار ماموریت‌های فضایی

0 116

شرکت آمریکایی آ.آی (a.i. solutions) نرم‌افزاری به‌نام فری فلایر (FreeFlyer) را ارائه داده است که به اپراتورها اجازه می‌دهد تا طراحی ماموریت‌های فضایی، تجزیه‌وتحلیل داده‌های به‌دست‌آمده و مدیریت عملیات‌های فضایی را به‌منظور برآوردن نیازهای خاص خود انجام دهند. به‌گفته اندرو ورنر (Andrew Werner)، از مدیران آ.آی، هنگام اپراتوری یک ماهواره، برخی فعالیت‌ها مانند برنامه‌ریزی برای مانور یا تعیین زمان تماس با آنتن زمینی باید در فواصل زمانی معینی انجام شود. عملیات‌هایی که با بهره‌گیری از فری‌فلایر صورت می‌گیرند انجام چنین فعالیت‌هایی را به‌صورت خودکار درآورده و داده‌های به‌دست‌آمده را در دسترس اپراتور قرار می‌دهد.

ورنر می‌گوید: «برای اپراتوری منظومه‌های ماهواره‌ای، زمان پردازش این عملیات‌ها در مواردی مانند جلوگیری از وقوع برخورد بین ماهواره‌های منظومه افزایش می‌یابد و سامانه‌های زمینی باید بتوانند برنامه‌ریزی مشخصی برای آن‌ها داشته باشند که این کار را فری‌فلایر انجام می‌دهد.» فری‌فلایر می‌تواند با استفاده از ماشین‌های مجازی (Virtual Machines) مجموع زمان اجرای فعالیت‌های ماهواره‌های یک منظومه را به حداقل برساند.

ورنر ادامه می‌دهد: «آ.آی همچنین نرم‌افزاری را توسعه داده است که توسط فری‌فلایر کار می‌کند و با اغلب نیازمندی‌های مرتبط با فعالیت‌های حرکتی ماهواره‌های استاندارد در مدارهای لئو و ژئو مطابقت دارد. در نتیجه اپراتورها قادرند فعالیت‌های خودکار ماهواره‌ها را بررسی کرده و در صورت لزوم اقداماتی را نیز به‌صورت دستی انجام دهند.»

بنابر اظهارات ورنر، انعطاف‌پذیری و قابلیت‌های فری‌فلایر، آن را جهت پشتیبانی از انجام تجزیه‌وتحلیل و عملیات برای منظومه‌های ماهواره‌ای بزرگ که در آن‌ها سرعت هدایت ماهواره‌‌ها به‌طور خودکار و همچنین سرعت پردازش داده‌ها اهمیت بیشتری دارد، منحصر‌به‌فرد می‌کند. در چنین منظومه‌هایی صرف اینکه عملیات‌های معمول به‌طور خودکار انجام شوند کافی نیست، زیرا در این منظومه‌ها حتی اتفاق‌های نادر که اپراتور باید در آن‌ها مداخله کند، نیروی کار قابل‌توجهی را می‌طلبد.»

وی ادامه می‌دهد: «فرض کنید یک متخصص برای تجزیه‌وتحلیل عملیات‌های مداری ماهواره‌های منظومه استارلینک (Starlink) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) از فری‌فلای استفاده می‌کند. این نرم‌افزار داده‌ها برای هر ماهواره را در دسترس قرار داده و مجموعه‌ای از تجزیه‌وتحلیل‌ها را انجام می‌دهد. این امر مشخص می‌کند چه زمانی یک ماهواره از رفتار مورد انتظار خود منحرف می‌شود؛ در نتیجه متخصص هشدارهای لازم را دریافت می‌کند.» فری‌فلایر با تجزیه‌وتحلیل همین اتفاق‌های غیرعادی، نیروی کار را به حداقل رسانده و اجازه می‌دهد بر خطرات احتمالی در مورد دیگر ماهواره‌ها تمرکز شود. به‌گفته ورنر، درحال‌حاضر از فری‌فلایر در ماموریت‌های متعددی از جمله ماموریت‌هایی مرتبط با ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می‌شود.

منبع spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=58354
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها