تولید بتن از غبار مریخ و خون فضانوردان!

دانشمندان دانشگاه منچستر (The University of Manchester) انگلستان باتوجه‌به اینکه هزینه ارسال مصالح ساختمانی از زمین به مریخ بسیار زیاد است، طی روشی جدید با استفاده از خون، عرق و اشک فضانورد ها و غبار مریخ ماده‌ای مشابه بتن ساخته‌اند. به‌گفته محققان یک پروتئین معمولی در پلاسمای خون می‌تواند به‌عنوان چسب در تولید ماده‌ای مشابه بتن از خاک مریخ و ماه عمل کند.

مقاومت فشاری این ماده به‌نام «استروکریت» (AstroCrete) تا ۲۵ مگاپاسکال است و افزودن اوره که در بدن انسان از طریق ادرار، اشک و عرق دفع می‌‌شود، می‌تواند مقاومت این نوع بتن را بیش از ۳۰۰ درصد افزایش دهد. در بهترین حالت مقاومت فشاری این بتن به ۴۰ مگاپاسکال می‌رسد که بیشتر از مقاومت بتن‌های معمولی است.

بر اساس نتایج این مطالعه، دانشمندان محاسبه کردند بیش از ۵۰۰ کیلوگرم از این ماده را می‌توان طی یک ماموریت دو ساله در سطح مریخ توسط ۶ خدمه تولید کرد. گفتنی است این دستورالعمل بتن ممکن است از سایر روش‌های ساختمان‌سازی پیشنهادی برای ماموریت‌های آتی مریخ مفیدتر باشد. بااین‌حال ایده مخلوط‌ کردن خون با خاک برای ساختن بتن چیز جدیدی نیست؛ به‌عنوان مثال تمدن‌های قدیمی از خون حیوانات به‌عنوان چسب در ملات خود استفاده می‌کردند.

منبع irna isna