پایش غلظت ۳ گاز آلاینده با فناوری سنجش از دور ماهواره‌ای

0 126

سازمان فضایی ایران با استفاده از تصاویر ماهواره سنجشی سنتینل-۵پی (Sentinel-5P) آژانس فضایی اروپا (ESA) میانگین غلظت آلاینده‌های دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد و مونوکسید کربن کشور و برخی از استان‌ها را با استفاده از فناوری سنجش از دور منتشر کرد.

در این گزارش سامانه پایش ماهواره‌ای آلودگی در سطح کشور (آفاق) که توسط سازمان فضایی ایران و با بهره‌گیری از توانمندی بخش خصوصی توسعه داده شده، میزان این گازهای را در سطح کشور و استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر و قزوین در نیمه اول‬ شهریور‬۱۴۰۰ اندازه‌گیری کرده است.

در نمودار زیر مقدار میانگین روزانه غلظت دی‌اکسید نیتروژن از تاریخ ۱ تا ۱۵شهریور۱۴۰۰ نمایش داده شده است. میانگین روزانه این آلاینده در استان‌های تهران، بوشهر و قزوین بیشتر از میانگین کل کشور و میانگین روزانه آلاینده دی‌اکسید نیتروژن استان اصفهان نیز تقریبا برابر با میانگین روزانه کشوری بوده است.

همچنین مطابق با نمودار زیر میانگین روزانه غلظت دی‌اکسید گوگرد در استان بوشهر، قزوین و تهران بیشتر از میانگین کل کشور و در استان اصفهان تقریبا برابر با میانگین روزانه کشور گزارش شده است.

همان‌طور که در نمودار زیر نیز مشاهده می‌شود، میانگین روزانه غلظت مونوکسید کربن در استان بوشهر بیشتر از میانگین کل کشور بوده و میانگین روزانه آن در استان تهران تقریبا برابر با میانگین روزانه کشور و در استان قزوین و اصفهان کمتر از میانگین روزانه کشور است.

ماهواره سنتینل-۵پی بخشی از برنامه کوپرنیک (Copernicus) بوده که ماموریت آن پایش آلودگی هواست. این ماهواره را شرکت استریوم (Astrium) به‌مرکزیت فرانسه توسعه داده و عمر طراحی آن ۷ سال است. باس ماهواره‌ای سنتینل-۵پی که در اکتبر۲۰۱۷ به فضا پرتاب شد، از نوع استروباس-ال ۲۵۰ ام (Astrobus-L 250 M) است و این ماهواره ۸۲۰ کیلوگرم وزن دارد.

برنامه کوپرنیک بزرگترین برنامه منفرد دیده‌بانی زمین در دنیاست که کمیسیون اروپا با همکاری آژانس فضایی اروپا آن را راه‌اندازی کرده‌اند. هدف این پروژه دستیابی به داده‌های بزرگ جهانی، پیوسته و با کیفیت بالا از زمین عنوان شده است.

منبع mehrnews espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=58180
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها