اجرای آزمایشی سامانه پایش ماهواره‌ای امور اراضی در استان قزوین

0 134

مدیر کل منابع طبیعی استان قزوین اعلام کرد اجرای آزمایشی سامانه پایش ماهواره‌ای امور اراضی در این استان توانسته است دستاوردهای مهمی را در زمینه مقابله با زمین‌خواری به ارمغان بیاورد. سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، اولین سامانه‌ با هدف مبارزه با زمین‌خواری، در اسفند سال گذشته با تاخیری حدودا ۴ ساله به مرحله بهره‌برداری رسید. این سامانه قرار است با فراهم ساختن ۳ امکان مهم از جمله «پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای»، «مدیریت درخواست متقاضیان خدمات حوزه زمین» و «مدیریت فرآیندهای بین‌دستگاهی» مانع هرگونه تصرف غیرقانونی و دست‌درازی به اراضی و املاک شود.

سامانه پایش اراضی را سازمان فناوری اطلاعات ایران و با همکاری ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی راه‌اندازی کرده‌اند و به گونه‌ای طرح‌ریزی شده است که با تکیه بر فناوری‌های نوین و ظرفیت‌های بومی کشور و با تعیین مختصات زمین، اقدام به دریافت تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای می‌کند. این سامانه ضمن تحلیل و پردازش اطلاعات دریافتی و مقایسه آن‌ها با یکدیگر در بازه‌های زمانی مشخص، به بررسی و کشف تخلفات در حوزه اراضی کشور می‌پردازد.

رصد ساخت‌وسازهای غیرمجاز توسط ماهواره

به‌ گفته محسن قاسم‌زاده، مدیر کل منابع طبیعی استان قزوین، این سامانه به وسیله رصد ماهواره‌ای مستمر خود هرگونه تخلف و تغییرات محیطی در بستر اراضی و املاک را به ادارات مربوطه همچون اداره امور اراضی، اداره منابع طبیعی و اداره راه و شهرسازی هر استان اطلاع رسانی می‌کند. قاسم‌زاده با بیان اینکه سامانه پایش نسبت به هرگونه تغییرات یا ساخت‌وساز غیرمجاز حساس است، گفت: «اگر این تغییرات در حوزه منابع طبیعی و ملی باشد، بلافاصله سامانه، اطلاعات لازم را در اختیار اداره منابع طبیعی استان قرار خواهد داد.»

وی افزود: «تمام آموزش‌های لازم درباره این سامانه به همه همکاران و عوامل داده شده است.» مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین با بیان اینکه بازرسان و ماموران اداره منابع طبیعی پس از مشاهده هرگونه ساخت‌وساز و تغییرات توسط سامانه پایش اقدام به بازرسی حضوری و تشکیل پرونده می‌کنند، گفت: «در یک سال گذشته حدود ۱۹۵۶ تغییر در مساحت ۳۰۴۳ هکتار در محیط منابع طبیعی استان قزوین شناسایی شده است.»

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه از ۱۹۵۶ گزارش ۲۳۹ مورد آن به عنوان تخلف شناسایی شده است، اظهار داشت: «با ۵۱ مورد به عنوان تخلف محرز برخورد شده است.» وی با بیان اینکه سامانه پایش امور اراضی اطلاعات خود را از سامانه ماهواره‌ای نرم‌افزار گوگل ارث دریافت می‌کند، این سامانه را نیازمند به‌روزرسانی دانست تا نقشه‌هایی که در آن بارگذاری می‌شود، جدیدتر باشد.

منبع tasnimnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64621
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها